Chef – led och utveckla arbetet på enheten för nationella migrationsfrågor

Chef – led och utveckla arbetet på enheten för nationella migrationsfrågor

Arbetsbeskrivning

Enheten för nationella migrationsfrågor, Justitiedepartementet

Vill du ta dig an uppdraget att leda en nyinrättad enhet? Är du van att samordna frågor som rör många intressenter?  Vi erbjuder dig som har erfarenhet av arbete i Regeringskansliet en spännande och utvecklande chefsroll mitt i händelsernas centrum.  

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Den 1 juni 2024 kommer arbetet med migrationsfrågor i Justitiedepartementet att få en ny organisation. Frågorna kommer att vara uppdelade på tre enheter, Enheten för migrationsrätt, Enheten för internationella migrationsfrågor och Enheten för nationella migrationsfrågor. Enheten för nationella migrationsfrågor kommer att ansvara för förvaltnings- och utvecklingsfrågor som rör nationella migrationsfrågor, svenskt medborgarskap och Migrationsverket. Enheten kommer också att samordna budgetarbetet under utgiftsområde 8 Migration.

Som enhetschef i Justitiedepartementet axlar du de tre roller som chefskapet i Regeringskansliet innebär. Du får möjlighet att leda medarbetare, agera verksamhetsföreträdare och verka som arbetsgivarföreträdare med målet att fortsätta utveckla myndighetens förmåga att vara ett effektivt och kompetent instrument till regeringen i dess uppdrag att styra riket och förverkliga sin politik. Enheten kommer att bestå av 17 medarbetare som du har personalansvar för. På enheten kommer det också att finnas en biträdande enhetschef. Du rapporterar till en av Justitiedepartementets rättschefer, departementets chefstjänsteman för migrationsfrågor. I uppdraget ingår det att företräda verksamheten i många olika sammanhang, inte bara gentemot medarbetare utan även i andra forum såväl internt som nationellt. Arbetet präglas av många kontaktytor i en händelserik miljö. där du möter många professionella kollegor.

Läs mer om departementet och vår verksamhet på www.regeringen.se

Din bakgrund
Vi söker dig som har en akademisk examen, erfarenhet av arbete i Regeringskansliet samt erfarenhet av arbetsledning och omvittnat goda ledaregenskaper. Du har god kunskap om statsförvaltningen och dess beslutsprocesser och insikt i och förståelse för vilka krav som ställs i en politiskt styrd organisation. I en mötesintensiv verksamhet som vår förutsätter vi att du har mycket goda kunskaper i svenska såväl i tal som i skrift samt goda kunskaper i engelska. Erfarenhet av EU-arbete, arbete med myndighetsstyrning samt erfarenhet av att samverka med riksdagen, myndigheter och andra svenska och utländska aktörer är det meriterande. Likaså är det meriterande om du har kunskap om den statliga budgetprocessen och kunskap om migrationsfrågor.

Dina egenskaper
Du är strategiskt och kan med kraft leda och organisera verksamheten så att uppsatta mål nås. Du är analytisk och lösningsorienterad och besitter en mycket god kommunikativ förmåga. Som ledare har du mycket god förmåga att inspirera och skapa delaktighet, motivera och utveckla medarbetare i en kunskapsorienterad organisation. Du trivs med att arbeta med andra och har en mycket god samarbetsförmåga. En hög integritet och gott omdöme är en förutsättning.

Övrigt
Vi erbjuder en tillsvidareanställning som departementsråd och ett tidsbegränsat chefsförordnande på 5 år med möjlighet till förlängning.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om befattningen, kontakta rättschef Alexandra Wilton Wahren eller HR-ansvarig Ulrika Berggren. Fackliga kontaktpersoner är Peter Munck, Saco och Catharina de Grad, ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel på telefon 08- 405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 24 maj 2024.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet ansvarar för rättsväsendets myndigheter, bland andra polisen, åklagarna, domstolarna och kriminalvården. Departementet ansvarar också för migrationsfrågor. Lagstiftningen inom statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt ligger inom departementets ansvarsområde.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 maj 2024
  • Ansök senast: 24 maj 2024

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Chefstjänsteman för krishantering

4 februari 2010