Du har säkert sett dem på stan, unga killar och tjejer som står och delar ut kontantkort för telefonoperatörerna helt gratis. Många gånger ingår lite samtalstid och sms, hur kan detta vara lönsamt?
Operatörerna är inte dumma, Tele2 (även kallad Comviq) som är en av de mest aktiva i denna form av marknadsföring omsatte 2012 hela 44 miljarder kronor med en vinst på 3.2 miljarder. De har räknat på det flera gånger och kommit fram till att det lönar sig.
I kort så handlar det om att få nya kunder, telefonbranschen är ett krig där man slåss om att få över kunderna på kontantkort eller ännu hellre abonnemang i sitt eget nät. Kunder är nämligen trögflyttade, har man väl bytt så stannar man gärna. Det brukar kallas lifetime value, alltså vad är kunden värd för bolaget under all framtid, inte bara just vid flytten. Och detta är stora pengar! Tänk dig själv, en måttlig normal månadsräkning på 300kr under 40år som kund genererar 144.000kr till operatören. Med en miljon sådana kunder så blir bolaget med sitt kundunderlaget snabbt värderat till 144 miljarder kronor, en svår summa att få grepp om hur mycket det är.
Om vi räknar väldigt försiktigt, att en genomsnittskund stannar 5år och ringer för 250kr/mån så är denna kund värd 15.000kr för bolaget. För 15.000kr kan Tele2 dela ut väldigt många gratis kontantkort, det räcker att en på hundra, eller kanske till och med en på tusen blir trogen kund för att det ska bli lönsamt. Därför kommer ni att fortsätta se operatörernas gratis-erbjudanden!
Men om du är lite smart så kan du nyttja operatörernas krig om kunderna. Ta emot kontantkorten, använd deras nystartserbjudanden och var "otrogen". Alltså byt operatör så fort nya starterbjudanden erbjuds på andra håll. Speciellt som student är detta ett billigt sätt att kommunicera mobilt på.
Du behöver inte springa i Stockholms tunnelbana för att hitta någon som delar ut simkorten.