1-2 doktorandtjänster i pedagogiskt arbete inriktning läsning,  skrivning

1-2 doktorandtjänster i pedagogiskt arbete inriktning läsning, skrivning

Arbetsbeskrivning

Forskarstudierna bedrivs i ämnet pedagogiskt arbete och följer dess allmänna studieplan. Pedagogiskt arbete är ett forskarutbildningsämne med nära anknytning till lärarutbildningen. Det behandlar institutionella pedagogiska praktiker inom förskola, skola och högskola. Ämnets centrala kunskapsobjekt är undervisning, lärande, omsorg och fostran, vilka ses som integrerade processer. Studierna bedrivs ofta med utgångspunkt i didaktiska frågor. Forskarutbildningsämnet innefattar dessutom studier av betingelser för dessa kunskapsobjekt, exempelvis studier av undervisningsmiljöer, artefakter och lärresurser samt undervisnings-, fostrans- och lärandeuppdragens utformning och legitimering. Frågor om pedagogers, elevers, barns och studenters upplevelser och förståelser av undervisning, lärande, fostran och omsorg samt dess betingelser är även väsentliga aspekter av pedagogiskt arbete. Teori- och metodutveckling utgör också en viktig del av ämnet.

En forskarutbildning med doktorsexamen som slutmål motsvarar fyra års heltidsstudier, som vanligen bedrivs på 80% med 20% institutionstjänstgöring, eller enligt överenskommelse.

Utlysningen inriktas mot en av institutionens särskilda forskningsinriktningar: läsning och skrivning i alla ämnen med orientering mot skolans tidigare år.

För att elever ska ha goda förutsättningar att inhämta information samt utveckla kunskap och bildning under skolåren och även i livet i övrigt, behöver de stöd att utveckla en god skriftspråklig förmåga. Alla skolans ämnen har ansvar och möjligheter att utforma undervisning som ger elever förutsättningar att utveckla en god förmåga att läsa och förstå texter samt att skriva text för olika syften och i sammanhang. Relationen mellan kunskapsutveckling och läsförmåga är ömsesidig, vilket innebär att elevens ämneskunskaper underlättar förståelsen av det lästa och som i sin tur ökar elevens kunskaper. En välutvecklad läs- och skrivförmåga är således en grundförutsättning för all fortsatt utbildning och bildning såväl som för en hållbar och demokratisk samhällsutveckling. Språklig förståelse i form av exempelvis ord- och begreppskunskap samt omvärldskunskap är avgörande för läsförståelse, men också för skrivande i olika ämnesområden. Förståelsestrategier vid läsning av de olika texttyper som eleverna möter i skolans ämnen är ytterligare något som gynnar läsförståelsen – och i nästa steg lärandet. Forskningsområdet handlar om alltifrån skriftspråksförberedande utveckling i förskoleklass, lågstadiets läs- och skrivinlärning med avkodning och läsflyt, mellanårens och högstadiets ökade fokus på språklig förståelse och förståelsestrategier vid läsning och skrivning i olika ämnen samt gymnasieskolans alltmer komplexa texter och varierade texttyper. Ett vidgat textbegrepp öppnar för en bred ingång till forskning inom området, exempelvis utifrån literacybegreppet.

Alla ansökningar inom ramen för läsning och skrivning i alla ämnen är välkomna.

För att bli antagen till utbildning på forskarnivå i pedagogiskt arbete krävs att den sökande har såväl grundläggande som särskild behörighet. Urval bland de sökande görs utifrån de sökandes uppvisade förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen i enlighet med den allmänna studieplanen.

Grundläggande behörighet har den som har avlagt en examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller som på annat sätt inom eller utom landet har förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.

Särskild behörighet för antagning till forskarutbildning i pedagogiskt arbete har den som avlagt lärar- eller förskollärarexamen samt har minst två års pedagogisk yrkesverksamhet. Det är också ett krav att besitta nödvändiga språkkunskaper i engelska i tal och skrift.

Särskilt meriterande är egen erfarenhet av undervisning inom området läsning och skrivning i skolans tidigare år, liksom erfarenhet av utvecklingsarbete inom detta område. 

Antagning sker efter individuell bedömning utifrån uppställda kriterier i den allmänna studieplanen för forskarutbildning i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna samt de kriterier som anges som särskilt meriterande i denna utlysning. I bedömningen beaktas den sökandes förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildningen. Därvid bedöms särskilt den sökandes studieresultat från tidigare utbildning samt kvaliteten i de självständiga skriftliga arbeten av forsknings- och/eller utredningskaraktär som bilagts ansökan samt den sökandes uppvisade språkfärdighet i tal och skrift.

Anställningen
Anställningarna är tidsbegränsade anställningar enligt 5 kap Högskoleförordningen, tjänstgöringsgrad 100 %, med tillträde i september 2022 eller enligt överenskommelse. Högskolan Dalarna är ett lärosäte som verkar på två orter. Placeringsort för denna anställning är Falun.

 

Lön efter Högskolan Dalarnas doktorandstege.

Ansökningshandlingar



• Meritförteckning/CV
• Vidimerade kopior av examensbevis och betyg på ingående kurser i examen/mina, etc.
• Genomförda examensarbeten och/eller kandidat-/magisterexamensuppsatser samt eventuellt andra vetenskapliga texter eller relevanta texter, exempelvis utredningsuppdrag eller kvalitetsarbete.
• En kortfattad beskrivning av varför den sökande är intresserad av forskarutbildningen, omfattning cirka två sidor.
• En forskningsplan där ett tänkt forskningsprojekt beskrivs (3–5 sidor). Planen skall innehålla en kort inledning där den sökande redogör för och motiverar forskningsproblemet och anger syfte och några för forskningsprojektet centrala frågeställningar. Därefter beskrivs och motiveras övergripande tankar om val av metod och genomförande, samt tänkta möjliga teoretiska utgångspunkter. Planen bör även innehålla något om tidigare forskning inom kunskapsområdet ifråga.
• Referensbrev eller kontaktuppgifter till två referenspersoner.

Välkommen med din ansökan!
Du ansöker via vår webbplats senast 2022-02-24. 

 

Vid eventuella frågor om forskarutbildningen i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna kontakta:

Mats Tegmark, studierektor för forskarutbildningen, e-post: mte@du.se, tfn 023-778304

Tarja Alatalo, proprefekt forskning, e-post: tao@du.se, tfn 023-778487.

Fackliga organisationer

Christina Romlid, Saco-S och Anna-Carin Jonsson, OFR tfn (vx): 023-77 80 00.

Kontaktpersoner på detta företaget

TCO-lärarförbundet Kerstin Ahlberg

SACO Christina Romlid
023- 77 80 00
Avdelningschef Anna Parkhouse
023-77 89 06
Ämnesföreträdare Kevin McKee
023-77 82 38
verksamhetsledare Eva Hämberg
023-77 84 67
Verksamhetsledare Ann-Marie Mohlin
023-77 84 67
Akademichef Stina Jeffner
023-77 89 33
Professor i omvårdnad Anna Ehrenberg
023-77 84 72
Avdelningschef för omvårdnad Magnus Jobs
023-77 84 72
Projektledare Dala Sports Academy Sofia Brorsson
0701-910685

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Högskolan Dalarna
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 februari 2022
  • Ansök senast: 24 februari 2022

Besöksadress

Selma Lagerlöfsplatsen
None

Postadress

None
FALUN, 79188

Liknande jobb


Doktorand inom strukturbioinformatik

Doktorand inom strukturbioinformatik

11 september 2024

Doktorand: Framtiden med biokol

Doktorand: Framtiden med biokol

10 september 2024

9 september 2024

Doktorand i kost- och måltidsvetenskap inriktning konsumentforskning

9 september 2024