OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Forskarstudierna bedrivs i ämnet pedagogiskt arbete och följer dess allmänna studieplan. Pedagogiskt arbete är ett forskarutbildningsämne med nära anknytning till lärarutbildningen. Det behandlar institutionella pedagogiska praktiker inom förskola, skola och högskola. Ämnets centrala kunskapsobjekt är undervisning, lärande, omsorg och fostran, vilka ses som integrerade processer. Studierna bedrivs ofta med utgångspunkt i didaktiska frågor. Forskarutbildningsämnet innefattar dessutom studier av betingelser för dessa kunskapsobjekt, exempelvis studier av undervisningsmiljöer, artefakter och lärresurser samt undervisnings-, fostrans- och lärandeuppdragens utformning och legitimering. Frågor om pedagogers, elevers, barns och studenters upplevelser och förståelser av undervisning, lärande, fostran och omsorg samt dess betingelser är även väsentliga aspekter av pedagogiskt arbete. Teori- och metodutveckling utgör också en viktig del av ämnet.
En forskarutbildning med doktorsexamen som slutmål motsvarar fyra års heltidsstudier, som vanligen bedrivs på 80% med 20% institutionstjänstgöring, eller enligt överenskommelse.
Utlysningen inriktas mot studier med orientering mot en av institutionens särskilda forskningsinriktningar: ledarskap i pedagogiska praktiker.
Att leda och organisera för undervisning handlar om att leda andra människor mot gemensamma mål, såväl väldefinierade sådana som mer öppna och okända. Forskning om ledarskap i pedagogiska praktiker kan ta utgångspunkt i didaktiska frågor om varför vi ska utbilda, vad vi ska utbilda i och undervisa om, hur det ska gå till och vilka förmågor en lärare behöver utveckla för att kunna leda den pedagogiska praktiken. Det kan också handla om vad som krävs för att i en verksamhet skapa goda förutsättningar för ledarskapet. Oavsett vilken aspekt av ledarskap som står i fokus bör det beaktas utifrån en medvetenhet om pedagogiska praktiker som komplexa, där verksamhetens villkor, lärares ledarskap och elevers/barns lärande och sociala utveckling hänger samman. En medvetenhet bland lärare om dylika frågor är en grundförutsättning för all fortsatt utbildning och bildning såväl som för en hållbar och demokratisk samhällsutveckling.
Utlysningen är öppen för doktorandprojekt inom förskola, skola och högre utbildning.
För att bli antagen till utbildning på forskarnivå i pedagogiskt arbete krävs att den sökande har såväl grundläggande som särskild behörighet. Urval bland de sökande görs utifrån de sökandes uppvisade förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen i enlighet med den allmänna studieplanen.
Grundläggande behörighet har den som har avlagt en examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller som på annat sätt inom eller utom landet har förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
Särskild behörighet för antagning till forskarutbildning i pedagogiskt arbete har den som avlagt lärar- eller förskollärarexamen samt har minst två års pedagogisk yrkesverksamhet. Det är också ett krav att besitta nödvändiga språkkunskaper i engelska i tal och skrift.
Den sökande ska ha god social förmåga och klara av arbete både enskilt och i grupp. Hög närvaro vid institutionen och aktivt deltagande i institutionens forskningsmiljö är ett krav. Det är också ett krav att besitta nödvändiga språkfärdigheter i svenska och engelska.
Antagning sker efter individuell bedömning utifrån uppställda kriterier i den allmänna studieplanen för forskarutbildning i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna samt de kriterier som anges som särskilt meriterande i denna utlysning. I bedömningen beaktas den sökandes förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildningen. Därvid bedöms särskilt den sökandes studieresultat från tidigare utbildning samt kvaliteten i de självständiga skriftliga arbeten av forsknings- och/eller utredningskaraktär som bilagts ansökan samt den sökandes uppvisade språkfärdighet i tal och skrift.
Anställningen
Anställningarna är tidsbegränsade anställningar enligt 5 kap Högskoleförordningen, tjänstgöringsgrad 100 %, med tillträde i september 2022 eller enligt överenskommelse. Högskolan Dalarna är ett lärosäte som verkar på två orter. Placeringsort för denna anställning är Falun.
Bedömningsgrunder
För att bli antagen till utbildning på forskarnivå i pedagogiskt arbete krävs att den sökande har såväl grundläggande som särskild behörighet. Urval bland de sökande görs utifrån de sökandes uppvisade förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen i enlighet med den allmänna studieplanen.
Övrigt
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten och vi använder oss av kompetensbaserad metodik genom hela rekryteringsprocessen.
Lön efter Högskolan Dalarnas doktorandstege.
Ansökningshandlingar
• Meritförteckning/CV
• Vidimerade kopior av examensbevis och betyg på ingående kurser i examen/mina, etc.
• Genomförda examensarbeten och/eller kandidat-/magisterexamensuppsatser samt eventuellt andra vetenskapliga texter eller relevanta texter, exempelvis utredningsuppdrag eller kvalitetsarbete.
• En kortfattad beskrivning av varför den sökande är intresserad av forskarutbildningen, omfattning cirka två sidor.
• En forskningsplan där ett tänkt forskningsprojekt beskrivs (3–5 sidor). Planen skall innehålla en kort inledning där den sökande redogör för och motiverar forskningsproblemet och anger syfte och några för forskningsprojektet centrala frågeställningar. Därefter beskrivs och motiveras övergripande tankar om val av metod och genomförande, samt tänkta möjliga teoretiska utgångspunkter. Planen bör även innehålla något om tidigare forskning inom kunskapsområdet ifråga.
• Referensbrev eller kontaktuppgifter till två referenspersoner.
Du ansöker via vår webbplats senast 2022-02-24.
Vid eventuella frågor om forskarutbildningen i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna kontakta:
Mats Tegmark, studierektor för forskarutbildningen, e-post: mte@du.se, tfn 023-778304
Tarja Alatalo, proprefekt forskning, e-post: tao@du.se, tfn 023-778487.
Fackliga organisationer
Christina Romlid, Saco-S och Anna-Carin Jonsson, OFR tfn (vx): 023-77 80 00.
Kontaktpersoner på detta företaget
TCO-lärarförbundet Kerstin Ahlberg
SACO Christina Romlid
023- 77 80 00
Avdelningschef Anna Parkhouse
023-77 89 06
Ämnesföreträdare Kevin McKee
023-77 82 38
verksamhetsledare Eva Hämberg
023-77 84 67
Verksamhetsledare Ann-Marie Mohlin
023-77 84 67
Akademichef Stina Jeffner
023-77 89 33
Professor i omvårdnad Anna Ehrenberg
023-77 84 72
Avdelningschef för omvårdnad Magnus Jobs
023-77 84 72
Projektledare Dala Sports Academy Sofia Brorsson
0701-910685