OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
1-4 Doktorander i pedagogiskt arbete, ämneslitteracitet, läsning och skrivning
Din arbetsdag som doktorand
Forskarstudierna bedrivs i ämnet pedagogiskt arbete och följer dess allmänna studieplan. Pedagogiskt arbete är ett forskarutbildningsämne med nära anknytning till lärarutbildningen och behandlar institutionella pedagogiska praktiker inom förskola, skola och högskola. Ämnets centrala kunskapsobjekt är undervisning, lärande, omsorg och fostran, vilka ses som integrerade processer. Studierna bedrivs ofta med utgångspunkt i didaktiska frågor. Forskarutbildningsämnet innefattar dessutom studier av betingelser för dessa kunskapsobjekt, exempelvis studier av undervisningsmiljöer, artefakter och lärresurser samt undervisnings-, fostrans- och lärandeuppdragens utformning och legitimering. Frågor om pedagogers, elevers, barns och studenters upplevelser och förståelser av undervisning, lärande, fostran och omsorg samt dess betingelser är även väsentliga aspekter av pedagogiskt arbete. Teori- och metodutveckling utgör också en viktig del av ämnet.
Utlysningens innehållsliga inriktning
Utlysningen inriktas mot studier som utforskar didaktik med orientering mot ämneslitteracitet, läsning och skrivning i alla ämnen i grundskolan, gymnasieskolan och högre utbildning, som är en av institutionens prioriterade forskningsinriktningar.
För att elever ska ha goda förutsättningar att inhämta information samt utveckla kunskap och bildning under skolåren och även i livet i övrigt, behöver de stöd att utveckla en god skriftspråklig förmåga. Alla skolans ämnen har ansvar och möjligheter att utforma undervisning som ger unga såväl som vuxna elever bästa förutsättningar att förstå texter samt att skriva text för olika syften och i olika sammanhang. Relationen mellan kunskapsutveckling och läsförmåga är ömsesidig. Det innebär att elevens ämneskunskaper och förmåga att förstå och att använda ord och begrepp underlättar förståelsen av det lästa men också skrivandet i olika ämnesområden, vilket i sin tur ökar elevens kunskaper. En välutvecklad läs- och skrivförmåga är således en grundförutsättning för all fortsatt utbildning och bildning såväl som för en hållbar och demokratisk samhällsutveckling. Ett vidgat textbegrepp öppnar för en bred ingång till forskning inom området, exempelvis utifrån literacybegreppet.
Behörighet och urval
För att bli antagen till utbildning på forskarnivå i pedagogiskt arbete krävs att den sökande har såväl grundläggande som särskild behörighet. Urval bland de sökande görs utifrån de sökandes uppvisade förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen i enlighet med den allmänna studieplanen.
Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som
- avlagt en examen på avancerad nivå,
- fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller
- på annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper
Särskild behörighet för antagning till forskarutbildning i pedagogiskt arbete har den som
- har skrivit ett självständigt arbete på avancerad nivå om minst 15 högskolepoäng,
- har avlagt lärar- eller förskollärarexamen
- har erfarenhet från minst två års pedagogisk yrkesverksamhet samt
- besitter nödvändiga språkkunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
Meriterande för denna utlysning är en forskningsplan som riktas mot naturvetenskapernas didaktik i grundskolans årskurs F-6.
Bedömningsgrunder
Bedömningen sker utifrån uppställda kriterier i den allmänna studieplanen för forskarutbildning i pedagogiskt arbete vid Högskolan Dalarna samt de kriterier som anges som meriterande eller som villkor i denna utlysning. I bedömningen beaktas den sökandes förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildningen. Därvid bedöms särskilt den sökandes studieresultat från tidigare utbildning samt kvaliteten i de självständiga skriftliga arbeten av forsknings- och/eller utredningskaraktär som bilagts ansökan samt den sökandes uppvisade språkfärdighet i tal och skrift.
Anställningen
En forskarutbildning med doktorsexamen som slutmål motsvarar fyra års heltidsstudier, som vanligen bedrivs på 80% med 20% institutionstjänstgöring, eller enligt överenskommelse. Anställningarna är tidsbegränsade enligt 5 kap Högskoleförordningen, tjänstgöringsgrad 100 %, med tillträde i september 2024 eller enligt överenskommelse. Högskolan Dalarna är ett lärosäte som verkar på två orter. Placeringsort för denna anställning är Falun.
Din ansökan ska innehålla:
• Meritförteckning/CV
• Vidimerade kopior av examensbevis och betyg på ingående kurser i examen/mina, etc.
• Genomförda examensarbeten och/eller kandidat-/magisterexamensuppsatser samt eventuellt andra vetenskapliga texter eller relevanta texter, exempelvis utredningsuppdrag eller kvalitetsarbete.
• En kortfattad beskrivning av varför den sökande är intresserad av forskarutbildningen, omfattning cirka två sidor.
• En forskningsplan där ett tänkt forskningsprojekt beskrivs (3–5 sidor). Planen ska innehålla en kort inledning där den sökande redogör för och motiverar forskningsproblemet och anger syfte och några för forskningsprojektet centrala frågeställningar som är av relevans för utlysningen. Därefter beskrivs och motiveras övergripande tankar om val av metod och genomförande, samt tänkta möjliga teoretiska utgångspunkter. Planen bör även innehålla något om tidigare forskning inom kunskapsområdet ifråga.
• Kontaktuppgifter till två referenspersoner.
Låter det spännande? För fullständig annons och bedömningsgrunder vänligen se www.du.se/jobb
Välkommen med din ansökan!
Du ansöker via vår webbplats senast 2024-01-31.
På Högskolan Dalarna är du med och skapar möjligheter för alla människor att delta i högre utbildning. Tillsammans skapar vi öppna vägar till kunskap för ett gott samhälle - i vår egen region och i ett globalt perspektiv. Våra utbildningar är aktuella och håller hög kvalitet och forskningen sker i nära samverkan med omgivande samhälle. Vi är mer än 800 anställda, 14 000 studenter och en stor mängd samarbetspartners som gör detta möjligt. Tillsammans vill vi förändra världen - vill du förändra den med oss?
Kontaktpersoner på detta företaget
TCO-lärarförbundet Kerstin Ahlberg
SACO Christina Romlid
023- 77 80 00
Avdelningschef Anna Parkhouse
023-77 89 06
Ämnesföreträdare Kevin McKee
023-77 82 38
verksamhetsledare Eva Hämberg
023-77 84 67
Verksamhetsledare Ann-Marie Mohlin
023-77 84 67
Akademichef Stina Jeffner
023-77 89 33
Professor i omvårdnad Anna Ehrenberg
023-77 84 72
Avdelningschef för omvårdnad Magnus Jobs
023-77 84 72
Projektledare Dala Sports Academy Sofia Brorsson
0701-910685