OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Förvaltningen för funktionsstöd i Göteborgs Stad arbetar för att människor med funktionsnedsättning ska kunna leva självständiga liv med meningsfull sysselsättning, rik social samvaro och full delaktighet i samhället utifrån sina förutsättningar. Vi beslutar utifrån lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt socialtjänstlagen, och arbetar med boende, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning.
Med ca 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning och vill vara med och utveckla kunskapsområdet och bidra till att rättigheterna om delaktighet och tillgänglighet gäller alla.
Här finns plats för dig som är bra på att inkludera andra, tänker nytt och som med engagemang skapar bättre vardagar för göteborgarna. Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
Följ oss gärna på LinkedIn: www.linkedin.com/company/goteborg-funktionsstod
ARBETSUPPGIFTER
Vill du ha ett stimulerande och meningsfullt arbete och ingå i en stabil personalgrupp med god sammanhållning? Till oss inom förvaltningen för funktionsstöd söker vi nu en 1: e socialsekreterare till en av våra enheter, stadsområde Hisingen. Inom stadsområdet är vi idag tre stycken funktionsstödsenheter, varpå den utlysta tjänsten tillhör enhet 3 som ligger på Selma Lagerlöfs torg.
Totalt är vi 25 personer som arbetar på enheten där vi också har en socialadministratör och seniorhandläggare som extra stöd. Enheten är indelad i tre inriktningar: vuxna LSS/SOL, barn LSS och psykiatri. Vi söker nu en 1:e till specialistområde barn LSS.
Som 1:e socialsekreterare arbetsleder du våra sex socialsekreterare inom området i det dagliga arbetet samt ger metodstöd. Du säkerställer att gruppen arbetar i enlighet med det politiska uppdraget och de regelverk som gäller, att bemötande av brukare är gott och att dokumentation håller god kvalité. Vi arbetar och utreder enligt IBIC, Individens Behov I Centrum. Arbetet innebär myndighetsutövning, vilket kräver både ansvarstagande och en ödmjukhet för att de beslut som vi fattar påverkar människors liv och att rätt beslut fattas i rätt tid på ett effektivt sätt.
Du verkar för en professionell samverkan både internt och externt. Rollen innebär även att representera funktionsstöd i olika sammanhang bland annat inom förvaltningen och övriga staden. Som 1:e ingår du i ett nätverk med 1:e kollegor från andra enheter där ni även får handledning i arbetsledarrollen.
Vi erbjuder dig ett stimulerande och omväxlande arbete i en trivsam arbetsgrupp med ett prestigelöst arbetsklimat. Vi möjliggör ett stimulerande och ansvarsfullt arbete där kompetensutveckling och omvärldsbevakning är en viktig del i arbetet hos oss. Vi arbetar aktivt med att alla som arbetar på enheten skall uppleva att de utvecklas och stärks i sin yrkesroll kontinuerligt över tid. Här får du möjlighet att vara delaktig i att utveckla enheten.
På enheten finns hälsoinspiratörer som tillsammans med enhetschefen håller hälsofrämjande arbete aktivt med fokus på trivsel. Utifrån rådande omständigheter med pandemi har alla medarbetare varit med och tagit fram aktiviteter för att skapa bra sammanhållning som tex trivseldagar utomhus.
Vi erbjuder dig även flexibel arbetstid samt friskvårdsbidrag!
KVALIFIKATIONER
För rollen som 1:e socialsekreterare söker vi dig som är utbildad socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är ett krav att du har flerårig erfarenhet av myndighetsutövning avseende LSS och SoL där utredningsarbete gällande personlig assistans enligt LSS ingått. Har du dessutom erfarenhet av myndighetsutövning barn är det meriterande. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbetsledning. Du bör ha erfarenhet av att utreda enligt IBIC.
Som person behöver du vara pedagogisk och utrustad med lyhördhet och tålamod för att kunna möta socialsekreterarnas olika behov av stöd. För att lyckas i ditt arbete måste du ha god analytisk förmåga och en fallenhet för att på ett enkelt och tydligt sätt kunna förklara förhållanden i större och mindre grupper. Du har en bra förmåga att strukturera och planera ditt arbete, både självständigt och tillsammans med dina kollegor. I rollen som 1:e socialsekreterare måste du även kunna ta egna initiativ, klara av att hålla i gång flera arbetsuppgifter samtidigt och ha förmåga att prioritera.
Låter detta intressant?
Välkommen med din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.
Som en del av urvalsprocessen kommer vi att använda oss av arbetspsykologisk testning. De sökande som uppfyller kraven kommer få testen skickat till uppgiven e-post under måndagen 31/5. Kontrollera därför även skräpkorgen i din mail.
Intervjuer är planerade den 10/5 samt 11/5. De kommer hållas digitalt över Teams på grund av rådande pandemi.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi värnar om våra medarbetares hälsa och erbjuder bl.a. friskvårdsbidrag, rabatterade träningskort och cykelförmån. Vi har rökfri arbetstid.
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, i enlighet med GDPR.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.