OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningens verksamhetsdrivande avdelningar befinner sig i ett intensivt utvecklingsskede. Extern och intern samverkan, översyn av metoder och arbetssätt, ökad volym inom LSS-verksamheten och kvalitetsutveckling är frågor som står i fokus. Förvaltningen organiseras i fem avdelningar: stöd för funktionshinder, boende för funktionshinder, individ- och familjeomsorg, arbetsmarknadsavdelning och administration. ARBETSUPPGIFTER Arbetsmarknadsavdelningen ansvarar för de kommunala arbetsmarknadsinsatserna, daglig sysselsättning för psykiskt funktionshindrade och för daglig verksamhet enligt LSS. Avdelningen består av tre olika enheter och har totalt ca 75 anställda. Avdelningens samtliga verksamheter har en gemensam profil och inriktning på att utveckla meningsfulla aktiviteter professionella stödinsatser för arbete, aktivitet och individuell aktivering. Inom ACTUS arbetar vi med utredningar av arbetsförmågan hos långtidsarbetslösa. Verksamheten kommer inom kort att flytta till nya lokaler. Här kommer vi att utveckla olika aktiviteter inom bl a trädgård, konferensverksamhet, snickeri och data som ett redskap i utredningsarbetet. Som handledare ansvarar du för de sociala bedömningarna, dokumentation och för att anpassa aktiviteterna utifrån den enskildes förutsättningar. Du skall ansvara för upprättande av genomförandeplaner och aktivt samverka med olika aktörer i den enskildes professionella nätverk. Du skall ha förmåga att anpassa de praktiska aktiviteterna till utredningsarbetet och ha intresse för att medverka till att aktivera de enskilda i vardagsarbetet. Inom Aktivitetshusets sysselsättningsgrupp erbjuds en planerad och strukturerad sysselsättning. Deltagandet i sysselsättningsgruppen är ett första steg i den enskildes framtida planering för arbete, utbildning eller någon annan regelbunden aktivitet. Här erbjuder vi både skapande aktiviteter och arbeten med mer industriell inriktning såsom montering och paketering för olika företag och andra samverkanspartners. Som sysselsättningshandledare har du ett ansvar för att stödja i och aktivera deltagarna, utveckla metoder och arbetsuppgifter som är anpassade utifrån den enskildes förutsättningar samt utvärdera insatserna. Du ska upprätta genomförandeplaner och ha ett uppföljningsansvar för deltagarna i sysselsättningsgruppen. I arbetet ingår att aktivt samverka med socialsekreterare inom Individ- och familjeomsorgen och externa aktörer inom AF, FK, psykiatrin och primärvården KVALIFIKATIONER -Socionomexamen - social linje -Dokumenterad yrkeserfarenhet inom Individ och familjeomsorg och erfarenhet av arbete med individer med sammansatt och komplex social situation -Kunskaper om sociala metoder, bedömningar, samtalsmodeller samt teoretiska kunskaper om sociala processer och hur individer påverkas av sin sociala situation -Har erfarenhet av hantverk/yrkesarbete av något slag -Kan handleda i befintliga och kan driva på utvecklingen av nya aktiviteter -Är utåtriktad, flexibel och har förmåga att samverka med andra aktörer i den enskildes professionella nätverk -Är gediget intresserad av att arbeta praktiskt och kan kombinera detta med kvalificerat utredningsarbete och sociala bedömningar -Har förmåga att arbeta stödjande, strukturerat och planerat -Har god förmåga att formulera dig i skrift och lätt för att samverka -Är kreativ, självständig och driftig Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet. Körkort erfordras och tillgång till bil är önskvärt.