OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vårt mål är att ha de mest nöjda kunderna samt de mest stolta medarbetarna i branschen. Visionen för Assistansexperten är att vara den självklara utföraren av personlig assistans för kunder, anhöriga, medarbetare och beställare med höga kvalitetskrav.
Vår ambition är inte att bli störst, utan att bli bäst. Vi är en trygg personlig assistansanordnare som lägger stort hjärta i det vi gör.
Vi har den nära kontakten från ett litet bolag och den stora kunskapen från ett stort bolag. Hos oss är du inte en i mängden utan en viktig kugge i vårt dagliga arbete. Vi är måna om vår personal som är ryggraden i vår verksamhet, hos oss får du möjligheterna.
Just nu växer vi och vi söker därmed de bästa experterna inom personlig assistans.
Att arbeta som personlig assistent är viktigt och givande på massor av olika sätt, men det kan också vara svårt och krävande. Det kan finnas flera olika utmaningar och annorlunda förutsättningar att ta hänsyn till samtidigt. Det är viktigt att du som assistent är trygg i din yrkesroll och din introduktionsutbildning följs av täta personalmöten och löpande handledning.
Vi söker nu dig som är en engagerad, strukturerad och ansvarstagande person som vill kombinera en tjänst som personlig assistent och arbetsledare hos vår 14-åriga kund i Västerås.
Uppdraget som arbetsledare
För att passa in i rollen som arbetsledare ser vi att du är mogen, pedagogisk, ansvarstagande och har god förståelse för hur en fungerande personlig assistans är avgörande för vår kunds livskvalité och personliga utveckling. Du behöver se detta uppdrag som långsiktigt för att skapa trygghet både för kunden, kundens familj och för arbetsgruppen. Du behöver ha en rak och tydlig kommunikation och kunna samarbeta med alla individer. I uppdraget arbetsleder du, tillsammans med en arbetsledarkollega, en stor grupp på 10 assistenter där arbetsuppgifterna bland annat innefattar;
• Schemaplanering och bemanningsansvar
• Att upprätta och uppdatera rutinbeskrivningar och dokument för verksamheten
• Leda arbetet med att utveckla kundens kommunikation och kommunikationshjälpmedel i samverkan med ansvarig logoped
• Delta i rekrytering och ha ett övergripande ansvar för introduktion av nya medarbetare
• Arbeta kontinuerligt med kvalitetssäkring genom social dokumentation och avvikelser utifrån kundens genomförandeplan
• Vara kontaktperson för gruppen
Uppdraget som personlig assistent
Kunden är en glad och busig 14-årig tjej med en CP-skada och intellektuell funktionsnedsättning. För att passa in i uppdraget är det viktigt att du ser möjligheter och kan ta vid där hennes funktionsnedsättning sätter gränser och att du vill ge henne så goda förutsättningar som möjligt att leva ett aktivt och självständigt liv. Du kommer att finnas i kundens närvaro hela tiden för att hon ska kunna få ett väl fungerande liv och må bra och därför är det viktigt att ni trivs bra tillsammans.
Kunden behöver hjälp med allt i vardagen, till exempel vid matsituationer, träning, personlig hygien och vid fritidsintressen. På fritiden tycker hon om att gå ut på promenader, gunga, springa med sin Race Runner, bygga med lego, lyssna på musik, sjunga, rida, bowla och åka och bada.
Kunden bor i en villa i Västerås med sin familj så din arbetsplats kommer att vara hemma hos familjen, men vid utflykter sker assistansen där hon befinner sig. Kunden har beslut på dubbelbemanning vissa delar under dygnet vilket betyder att du ofta kommer att arbeta tillsammans med en kollega. Hon har även en personlig assistent med sig i skolan under dagtid och vaken nattassistans så när du och kunden är trygga med varandra är det även aktuellt med dag- eller nattpass.
Kunden har inget eget talat språk men kommunicerar med sin omgivning på en massa olika sätt, bland annat genom kroppsspråk, tecken som stöd och bilder. Som hennes assistent behöver du vara nyfiken och ha en vilja att lära dig hennes sätt att kommunicera så att ni kan förstå varandra på bästa sätt. När ni gör det kommer ni trivas bra och ha roligt tillsammans.
Teamet runt kunden
Du får ett härligt gäng av ca 10 kollegor som är en sammansvetsad grupp. I vårt team sätter vi lojalitet, engagemang, ansvar, delaktighet och glädje som viktiga egenskaper för att passa in och göra ett bra jobb. Vi värdesätter högt att du som ingår i teamet kan variera mellan bus, lek, tålamod och att du kan bjuda på dig själv. Viktigt är att du har känsla för integritet då arbetet sker i en familjs hem vilket innebär att du behöver kunna samarbeta med både föräldrar och syskon.
Arbetstiden: Dag, kväll, natt och varannan helg.
Anställningsform: Så länge uppdraget varar, ca 50-75 % tjänst.
Lön: Fast timlön enligt överenskommelse samt ett fast arbetsledararvode som betalas ut månadsvis. Övriga ersättningar enligt kollektivavtal.
Tillträde: Omgående för introduktion. Tjänsten kommer att tillsättas 15/8.
För denna tjänst krävs det att du:
- Behärskar det svenska språket obehindrat i tal och skrift
- Är lojal, ansvarstagande och har god arbetsmoral
- Är pedagogisk och har förmåga att leda en grupp
- Är simkunnig
- Har god fysik, då arbetet kräver full rörlighet och styrka.
Du behöver även ha ett giltigt polisregisterutdrag. Vi på AssistansExperten rekommenderar att du beställer polisregisterutdrag redan i samband med att du söker tjänsten. Följ länken nedan:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/barn-med-funktionsnedsattning/
Varmt välkommen med din ansökan!
Artiklar i detta ämnet
- Sjukfrånvaror hos invandrade kvinnor