OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vår 1:e biståndshandläggare har gått vidare till en tjänst som enhetschef inom organisationen. Nu får du chansen att tillsammans med erfarna biståndshandläggare utveckla handläggning och arbetssätt inom SoL och LSS samt samverkan med kommunens utförare!
Individ- och familjeomsorgen tillhör kommunens socialförvaltning och söker dig som vill arbeta som 1:e biståndshandläggare. Gruppen består idag av fem biståndshandläggare inom SoL och LSS. Du kommer till en erfaren, engagerad och kunnig arbetsgrupp.
Inom organisationen Individ- och familjeomsorg finns ett myndighetskontor samt en utförarenhet, Råd och stöd, med en enhetschef som ansvarar för den verksamheten. Myndighetskontoret ansvarar för myndighetsutövning gällande vuxna, barn och familj, ensamkommande barn, äldre, funktionsnedsatta, färdtjänst samt bostadsanpassning. Inom Råd och stödenheten finner du en familjemottagning och en beroendemottagning som arbetar med både biståndsbedömda insatser samt viss service. Även verkställighet av boendestöd, daglig sysselsättning, bostad med särskild service samt stödboende ligger inom denna enhet. På myndighetskontoret arbetar 25 och inom Råd och stöd 11 kompetenta och välutbildade medarbetare med stort engagemang för och erfarenhet av socialt arbete.
Individ- och familjeomsorgen arbetar utifrån en vision om en evidensbaserad praktik, EBP, och har som målsättning att alla medarbetare ska arbeta utifrån bästa tillgängliga kunskap.
Du erbjuds flexramsavtal samt friskvård genom ActiWay. Vi eftersträvar god kvalité i vårt arbete och skattar trivsel på arbetsplatsen högt. Vi har den lilla kommunens fördelar med närhet till varandra och korta beslutsvägar. Hos oss är du med och bygger en attraktiv kommun där dialog, öppenhet och gott bemötande genomsyrar organisationen. Tillsammans gör vi skillnad!
ARBETSUPPGIFTER
Som 1:e biståndshandläggare ansvarar du för handledning och stöd till biståndshandläggarna i ärenden, bedömningar och beslutsfattanden. Du tar ansvar för att säkra och utveckla metoder, rutiner och processer i vårt kvalitetsledningssystem samt att dessa följs i handläggningen av ärenden. Vid behov kan du genomföra utredning och bedömning av kvalificerade ärenden enligt SoL och LSS. Du kan omsätta teoretiska kunskaper i gällande lagar till rättsäkerhet i utredning och dokumentation. Du deltar i olika samverkansforum samt nätverk. I uppdraget ansvarar du för introduktion av nyanställda tillsammans med myndighetschef. Du ingår i Individ- och familjeomsorgens ledningsgrupp med myndighetschef, enhetschef för Råd och stöd, 1:e socialsekreterare i barn och familjegruppen samt vuxenteamet och utvecklar verksamheten tillsammans med kollegor och medarbetare.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av biståndshandläggning gällande lagstiftning och regelverk enligt SoL och LSS, gärna i rollen som 1:e biståndshandläggare. Du är mån om ett gott bemötande och ett bra samarbete med andra yrkesutövare internt samt externt. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet såsom självständighet, samarbets- och kommunikationsförmåga, stresstålighet samt flexibilitet. Erfarenhet av dokumentationsprogrammet VIVA samt IBIC är meriterande.
B-körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Vi arbetar löpande med urval så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Vi tar enbart emot ansökningar via vårt rekryteringssystem som du når via länken under "ansökan". Välkommen med din ansökan via vårt rekryteringssystem.
Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare och rekryterare.
Glöm inte att motivera så utförligt som möjligt varför just du är lämplig för denna tjänst och att uppdatera relevant information för tjänsten i ditt CV.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Lena Silfver
0143-151 56
Nås via kommunens växel
0143-150 00
Enhetschef Lena Silfver
0143-151 50
Enhetschef Lena Silfver
0143-15156