OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg, Majorna, Linné, Örgryte och Härlanda ska få en bättre vardag. Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till insatser för en jämlik stad.
Vi vill skapa en mer likvärdig och effektiv socialtjänst som utgår från evidens och erfarenhet.
Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i stadens hjärta - jobba hos oss!
ARBETSUPPGIFTER
På Familjerättsbyrån arbetar vi med vårdnads-, boende- och umgängesfrågor, i form av både utredningar och samarbetssamtal, samt faderskaps- och adoptionsärenden. Enheten har ca 40 medarbetare och har nyligen organiserats om i två sektioner där två enhetschefer ansvarar för var sin sektion. På varje sektion finns också en nyinrättad tjänst som 1:e familjerättssekreterare. Den ena tjänsten är tillsatt och vi söker nu en person till tjänsten i den andra sektionen.
I rollen som 1:e familjerättssekreterare kommer du att arbeta på uppdrag av enhetschefen i din sektion, i nära samarbete med chef och 1:e familjerättssekreterare i den andra sektionen.
Du kommer ha en arbetsledande funktion där du är ett stöd för familjerättssekreterarna i det dagliga arbetet samt har huvudansvar för ärendefördelning, metodhandledning och ärendeuppföljning såväl enskilt som i grupp. Tjänsten kräver hög grad av tillgänglighet och att du är en närvarande arbetsledare.
Huvudsakliga arbetsuppgifter är att kvalitetssäkra familjerättssekreterarnas dokumentation, utredningar och yttranden samt ansvara för att arbetet utförs enligt gällande regelverk och rutiner. 1:e familjerättssekreterare företräder enheten på individutskott och ingår i relevanta nätverk i staden.
Förutom att leda det dagliga arbetet kommer du också vara med och driva metodutveckling och andra övergripande familjerättsfrågor. Vi erbjuder extern handledning och kompetensutveckling. På Familjerättsbyrån får du en arbetsplats med god kollegial stämning där man ställer upp för varandra.
KVALIFIKATIONER
Uppdraget kräver att du har socionomexamen och erfarenhet av familjerättsligt arbete. Det är meriterande om du också har erfarenhet av att arbetsleda andra.
Viktigt är att du som 1:e familjerättssekreterare har god förmåga att se situationer ur olika perspektiv och har god kunskap kring konflikthantering. Du behöver ha ett brukarperspektiv och samtidigt vara lyhörd för dem du arbetsleder. Du har även god förmåga att skapa struktur och uttrycker dig väl i tal och skrift.
Det familjerättsliga området är föränderligt, nya regelverk och ändrade behov ställer krav på anpassning och utveckling av arbetssätt. Du behöver därför vara utvecklingsinriktad och öppen för nya lösningar.
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önska använda, undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp.