1:e handläggare Myndighet Vård och Omsorg

1:e handläggare Myndighet Vård och Omsorg

Arbetsbeskrivning

Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till en attraktiv arbetsplats. Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar. Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet. Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare.




Arbetsplatsen
Välkommen att arbeta som 1:e handläggare på Myndighetsenheten Vård och omsorg som är en del av Socialförvaltningen.

Myndighetsenheten ansvarar för myndighetsutövning inom Socialtjänstlag samt Färdtjänstlagen.

Du välkomnas av 15 handläggare med varierande ålder och erfarenhet, som vi ser som en styrka i vårt arbete. Vi tror at det är vi tillsammans som bidrar till att skapa en god arbetsmiljö där vi både som individ och grupp skall få växa i vår yrkesroll. Det är vi tillsammans som driver förändringsarbetet! Och vi arbetar hela tiden efter att bli ännu bättre i vårt uppdrag.

Trelleborgs kommun erbjuder såväl friskvårdsersättning som möjlighet att växla semesterersättning mot extra semesterdagar. Kommunikationsmöjligheterna är goda och arbetsplatsen ligger cirka fem minuters gångväg från buss- och tågstationen.

 

Arbetsuppgifter
Som 1:e handläggare har du ett nära samarbete med enhetschef och är ett stöd i den operativa samordningen inom enheten.

I uppdraget som 1:e handläggare ingår att tillsammans med enhetschefen driva enhetens utvecklingsarbete. Du är ett stöd till dina kollegor genom att ansvara för ärendehandledning både enskild och i grupp. Du är stödjande i arbetet med processer, rutiner och metodutveckling. Du är ansvarig för dokumentations kvalitetssäkring samt för kontakter och samverkan både med interna och externa samarbetsparter. Du ska bevaka forskning och utveckling inom enhetens verksamhetsområde och hålla dig uppdaterad inom rättspraxis och lagstiftning. 

Inom uppdraget som 1:e handläggare ingår det att fatta beslut enligt delegationsordning.

I rollen som 1:e handläggare förväntas det av dig att du är självgående, initiativtagande, strukturerad, lösningsfokuserad samt relationsskapande med god samarbetsförmåga.

I uppdraget som 1:e handläggare verkar du för att bidraga till en hög och jämn kvalitet på dokumentation, det sociala arbetet och myndighetsbesluten på enheten. Du ska även bidra till en stabil, lugn och trygg arbetsmiljö och vara ansvarig för en del av introduktionen av nyanställda. 

Uppdraget innebär även att att delta i samverkansformer med andra avdelningar på förvaltningen, samt givetvis i interna på avdelningen med våra utförare. 

 

Kvalifikationer
Du ska ha en socionomexamen eller en annan likvärdig utbildning.  Du bör ha några års yrkeserfarenhet av utredningsarbete och myndighetsutövning samt ha goda kunskaper inom målgruppen, gällande lagstiftning och rättspraxis.

Du bör ha erfarenhet av arbete i Procapita/ Life Care och det är meriterande om du är kunnig i IBIC. Du ska vara bekväm i att driva  förändring- och förbättringsprocesser och hålla i utbildningar och föreläsningar. Du är meriterande om du har erfarenhet av att leda team och samverkan.

Du är prestigelös, lugn och stabil, även i stressiga situationer. Du ska ha lätt för att anpassa dig till förändrade omständigheter  och kunna växla mellan operativ och strategisknivå. Din förmåga att samarbeta behöver vara mycket god och ditt bemötande förtroendeingivande och respektfullt. I ditt förhållningssätt behöver du kunna vara både coachande och beslutsfattande när det krävs.

Körkort för manuellväxlad bil är ett krav.

För att vara aktuell till tjänsten som 1.e handläggare krävs det att du har god datorvana, en väl utvecklad språklig förmåga, i svenska språket, i tal och skrift.

Förutom den formella kompetensen kommer stor vikt att läggas vid personlig lämplighet.

Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.

Vi arbetar med ett löpande urval och tillsättning i våra tjänster vilket innebär att vi kontaktar och intervjuar kandidater under ansökningstiden. 

Arbetstid/varaktighet
Heltid/tillsvidare

Tillträde
Enligt överenskommelse.

Kontakt
Else Kari Palm 0410-73 39 58

Fackliga kontakter:

Sista ansökningsdag
2023-02-17 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post.

Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!

Sammanfattning

Liknande jobb


Biståndshandläggare

20 december 2024

Anhörigkonsulent

Anhörigkonsulent

20 december 2024

Biståndshandläggare, Östhammar

Biståndshandläggare, Östhammar

19 december 2024

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

Biståndshandläggare Myndighet ÄO/OF

19 december 2024