OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Som en del av Region Gotland ansvarar socialförvaltningen för socialtjänst, äldreomsorg och omsorg om personer med funktionsnedsättning på hela Gotland. Våra cirka 1700 medarbetare är med och skapar en effektiv verksamhet som har kunden i centrum.
Vilka är vi?
På Handläggarenheten arbetar biståndshandläggare med myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen - SoL, i uppdraget ingår utredning, beslut och uppföljning av insatser till personer som på grund av ålder eller funktionsnedsättning är i behov av stöd och omsorg.
På Handläggarenheten arbetar vi i olika team som sitter i Visby, Hemse och Slite. På Mottagningsenheten arbetar ett handläggarteam i vår mottagning.
Vi erbjuder en trevlig arbetsplats med närhet till hjälpsamma kollegor. Möjligheter att påverka och hög delaktighet i verksamhetens utveckling. Vi erbjuder också individuellt anpassat introduktionsprogram samt ett nära ledarskap.
Vi ser fram emot din ansökan!
Dina arbetsuppgifter
Du kommer leda det dagliga arbetet utifrån handläggningsprocessen, vara ett stöd och en samordnande funktion för biståndshandläggarna i det operativa handläggningsarbetet både vad gäller bedömningar, metod och verksamhetssystem. Med målet att uppnå en hög grad av rättssäkerhet och likabedömningar i samtliga handläggarteam. Du kommer ansvara för att stötta, handleda och fördela ärenden i arbetsgruppen. I uppdraget ingår även till viss del att handlägga ärenden enligt gällande lagstiftning (SoL).
I rollen ingår även ett ansvar för:
- Att upprätta och implementera rutiner och riktlinjer.
- Att introducera nya handläggare på Myndighetsavdelningen.
- Att hålla samman implementeringsarbetet av IBIC (Individens behov i centrum).
- Att arbeta nära och på uppdrag av enhetschef.
- Att driva utveckling och förändringsarbete på uppdrag av enhetschef.
- Att företräda Myndighetsavdelningen i olika sammanhang.
- Att utveckla ett nära samarbete med 1:e handläggare på Funktionshinderenheten.
- Att arbeta med utveckling av arbetsprocesser.
Det är viktigt att du arbetar utifrån Region Gotlands värdegrund: förtroende, omtanke och delaktighet. Likaså arbetar du för en god arbetsmiljö tillsammans med dina kollegor.
Vem är du?
Du har socionomexamen alternativt har du annan likvärdig högskoleutbildning. Du har erfarenhet av socialt arbete och främst inom äldreomsorg samt av myndighetsutövning. Det är meriterande om du har goda kunskaper om IBIC och erfarenhet av att arbeta i Treserva och i resursfördelningssystemet Kuben. Det är även meriterande om du har erfarenhet av ledarskap eller utbildning/ erfarenhet av projektledning.
Som person behöver du vara resultatorienterad, strukturerad och lösningsfokuserad. Du har lätt för samarbete och kommunikation och är en relationsbyggare. Du har en personlig mognad, är prestigelös och har god självinsikt.
B-körkort är ett krav.
Om Region Gotland
Region Gotland svarar för kommun- och landstingsuppgifter samt har det regionala utvecklingsansvaret på Gotland. Vi är nära 6700 engagerade medarbetare som genom våra 240 yrken tillsammans skapar ökad livskvalitet för öns invånare. Vill du också vara med och utföra Sveriges viktigaste jobb?
Gotland är en fantastisk plats att leva på, med ett rikt kulturliv, orörd natur och en kreativ entreprenörsanda. Vi är över 61 000 personer som har valt att bo här året om, och vi vill gärna bli fler!
Övrigt
Inom Region Gotland strävar vi efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar sökande med olika bakgrund och kön.
Vill du ha information om Gotland som plats att bo och leva på, läs mer på http://gotland.com/flytta-hit/
På Instagram kan du via @viarregiongotland följa våra medarbetare i sina dagliga arbeten.