OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som vill arbeta som en av två, 1:e socialsekreterare på vår Funktionshinderenhet.
På vår enhet är vi 15 medarbetare med 12 socialsekreterare, 2 st. 1:e socialsekreterare och enhetschef.
Vi har ett sammanhållet arbetssätt vilket innebär att vi alla tar ett gemensamt ansvar för hela enheten. Det här innebär ett nära samarbete med/mellan enhetschef och 1:e socialsekreterare.
På enheten arbetar socialsekreterarna målgruppsinriktat mot målgrupperna psykiatri, neuropsykiatri, fysiska och intellektuella funktionsnedsättningar samt riktat mot barn/ungdomsärenden.
Det finns idag 1:e socialsekreterare och enhetschef på enheten med flerårig erfarenhet av handläggning inom enhetens område. Inriktning för tjänsten kommer till största del att vara inom området psykiatri och neuropsykiatri.
Enhetens medarbetare är måna om att ha ett gott samarbete och att hjälpa varandra i det dagliga arbetet. Alla tar ett gemensamt ansvar för enhetens uppdrag vilket bidrar till en känsla av gemenskap och glädje trots att uppdraget är svårt och ofta krävande.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetet som 1:e socialsekreterare innebär bland annat att leda och fördela arbetet på enheten som första linjens arbetsledare, att metodhandleda personalen samt tillse att arbetet bedrivs enligt gällande delegationsordning och lagstiftning och att antagna mål, rutiner och riktlinjer följs. Det innebär också att stå för omvärldsorientering; att vara med och skapa förutsättningar att arbetet bedrivs enligt aktuell kunskap, beprövad erfarenhet och forskning. Du arbetar för att upprätthålla rättssäkerheten inom enheten och verkar för att valda bistånd/insatser är kvalitetssäkrade och kostnadseffektiva.
Du ger metodhandledning såväl i grupp som enskilt, en metodhandledning som anpassas beroende på personalens rutin, kompetens och behov av stöd i att strukturera/prioritera. I uppdraget ingår också att delta i utvecklingen av verksamheten samt ett samverkansansvar som innebär att främja och delta i samverkan med samverkansparter både internt och externt. I tjänsten ingår att ansvara för introduktion av nya medarbetare tillsammans med övrig ledning.
Tillsammans med enhetschef, 1:e socialsekreterare och arbetsgruppen ansvarar du för utveckling av arbetssätt, metoder, uppföljning och dokumentation. I nära samarbete med ledningen kommer du också att följa upp enhetens mål och resultat.
Vi erbjuder dig handledning tillsammans med övriga 1:e socialsekreterare inom sektorn samt regelbunden samverkanstid tillsammans.
Vill du tillsammans med oss vara en del av vår Funktionshinderenhet så ser vi gärna att du söker dig till vår enhet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker Dig som har socionomexamen eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig samt har flerårig erfarenhet inom funktionshinderverksamhet och gärna arbetsledning inom socialtjänsten. Arbetet kräver att du har gedigen erfarenhet och kunskap om myndighetsutövning inom individ- och familjeomsorgens verksamhetsområde och inom aktuell och rådande lagstiftning. Det kräver även att du har god förmåga att leda och utveckla andra i arbetet.
Som person är du drivande och har lätt för att få medarbetare med dig. Du har förmågan att prioritera, du är analytisk, kunnig och har förmågan att ta till dig ny kunskap och pedagogisk förmåga att dela med dig av den. Du är ansvarstagande, tydlig, kommunikativ, förtroendeingivande och förändringsbenägen.
Du har förmågan att skapa och bibehålla goda relationer med såväl interna som externa kontakter. Att visa respekt för andra och samarbeta för att tillsammans nå bästa resultat är din utgångspunkt.
Som 1:e socialsekreterare har du en god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift. Du är bra på att kommunicera och har lätt för att samarbeta med andra. Som 1:e socialsekreterare är du engagerad, trygg och har en helhetssyn samt ett professionellt förhållningssätt. Du ska entusiasmera våra medarbetare och engagera dem i vårt arbete. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Erfarenhet av arbete med den tilltänkta målgruppen, erfarenhet inom psykiatrisk verksamhet inom kommun eller inom region och erfarenhet av arbetsledning är meriterande.
Om du jobbat med verksamhetssystemet treserva ser vi det som meriterande.
Tillträde: 2020-08-01 eller enligt överenskommelse.
ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Funktionshinder/Beroende Zlatko Tonkovic
0302-52 11 88