1:e socialsekreterare

1:e socialsekreterare

Arbetsbeskrivning

Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 55 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.


I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.


Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!




Vår arbetsplats
Vi är idag två 1:e socialsekreterare i vår ledningsgrupp och vill nu bli tre! Vi söker därför dig som är en engagerad ledare till vår verksamhet som är under utveckling.

Är du den vi söker?

Vi är en härlig mix av personer som jobbar hos oss, du kommer till en trygg och stabil arbetsplats med många erfarna kollegor. Vi värdesätter förutom det sociala arbetet vi gör, en god kollegial anda med inslag av mycket skratt. Hos oss får du en arbetsplats med flexibla arbetstider där servicetiden är 16.30 på vardagar förutom fredagar, då den pågår till 15.00. Dessutom får du handledning, friskvårdstimme, friskvårdsbidrag och förtroendetid på tre timmar per månad vid längre anställning.

Vi trivs gott i vårt gröna hus i centrala Uddevalla och ser fram emot att du ska bli en av oss!

Dina arbetsuppgifter
- Du stödjer medarbetarnas uppdrag att hjälpa människor som söker försörjningsstöd till egen försörjning
- Du ansvarar för den dagliga arbetsledningen till de medarbetare du har i din arbetsgrupp
- Du har ansvar för att arbetet utförs med god kvalité i enlighet med rutiner, riktlinjer och gällande lagstiftning
- Du ingår i enheternas ledningsgrupp och i det arbetet förväntas du bidra i vårt utvecklingsarbete.

Vem söker vi?
Vi söker dig som är flexibel, kreativ, ansvarsfull, strukturerad och uthållig samt har god samarbets- och initiativförmåga, samt klarar av att prioritera i vardagsarbetet. Eftersom du ska hantera en arbetsgrupp om ca 10-12 personer är det av stor vikt att bedöms ha personlig lämplighet för detta.

Kvalifikationer
- Du är socionom eller har annan högskole-/universitetsutbildning som arbetsgivaren finner likvärdig 
- Du har flera års erfarenhet av att arbeta med försörjningsstöd i närtid
- Du har god kännedom om lagar och förordningar inom området
- Du hanterar det svenska språket i såväl tal som i skrift

Det är meriterande om du har vana av att arbeta och dokumentera i IT-miljöer och har dokumentations- och utredningsvana. Det är även meriterande om du har erfarenhet som arbetsledare inom området.

Mer om vår avdelning
Försörjningsstöd består idag av två enheter. Vi tillhör sedan snart 2 år tillbaka kommunens Arbetsmarknadsavdelningen. Organisatoriskt lyder vi under Kommunledningskontoret. Tanken med sammanslagningen var och är att vi tillsammans ska få ut fler personer i rätt försörjning, vilket vi får! Vi har ett tätt samarbete mellan socialsekreterare och arbetsmarknadskonsulenter och insatser formas efter behov som finns. Vi har förmånen att även vara samlokaliserade.

Ett tvåårigt ESF-projekt pågår sedan ett år, där vi arbetat fram en ny arbetsmodell för att stötta den enskilde till stegförflyttningar med större fokus på ett utökat samarbete med det privata näringslivet. Projektet kommer att pågå ända fram till och med november 2022.

Vi har även ett Jobbcentrum. Ett forum där vi samverkar med fler samarbetspartner såsom Arbetsförmedlingen, Vuxenutbildningen med flera. Inom kort planeras det även att starta upp ett Lärlingscentrum där vi kommer att ha samverkan med ovan parter samt gymnasiet.

Vi har kommit en bit på väg med att våra klienter kan söka försörjningsstöd digitalt. Vissa administrativa moment har vi för avsikt att automatisera framöver för att i större utsträckning kunna arbeta mer direkt med våra klienter. En relativt ny tjänst är inrättad på förvaltningen vilken inledningsvis är ämnad att driva det digitala utvecklingsarbetet framåt, tillsammans med oss.

Övrigt
Intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden, tjänsten kan därmed komma att tillsättas före sista ansökningsdagen. Välkommen med din ansökan

Villkor
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.


När du söker ett jobb i vår jobb-portal diarieförs din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir då en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingarna kan begäras ut av den som vill. Undantag är ansökningar från personer som har skyddad identitet. Om du av någon anledning inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system kontaktar du den person som anges vid kontakt i respektive annons.

För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.


Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Annette Nyman / Verksamhetsledare
0522-69 60 49
Britt Ahrin, Chef Arbetsmarknadsavdelningen
0522-696120, 070 5696628
Malena Jansson, konsulent
0522-696136
Helene Albertsson, konsulent
0522-696123
Britt Ahrin, chef Arbetsmarknadsavdelningen
0522-696120, 070 569 6628
Malena Jonsson, konsulent
0522-696136
Åsa Andersson, Personalchef (nås from 16/3)
0522-69 7722
Karin Wånggren, Lönechef
0522-696073
Åsa Andersson, Personalchef
0522-69 7722 (nås fr.o.m. 16/3)
Agneta Andersson, HR-strateg
0522-696078

Sammanfattning

Besöksadress

Varvsvägen 1
None

Postadress

Varvsvägen 1
Uddevalla, 45181

Liknande jobb


Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

Socialsekreterare, mottagning barn- och unga

22 november 2024

22 november 2024