OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Hisingen är en del av socialtjänsten i Göteborgs Stad. Vi är en av fyra socialförvaltningar. Vi arbetar målmedvetet för att skapa en bättre vardag för invånarna på Hisingen.
Vi erbjuder stöd inom individ- och familjeomsorg, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med fritidsverksamhet samt förebyggande arbete kring till exempel folkhälsoarbete, samhällsplanering, lokalt trygghetsarbete och integrationsfrågor.
Vill du ha ett viktigt och meningsfullt arbete där vi alla tillsammans utvecklar socialförvaltningen Hisingen där "vi är ett starkare ord än jag". Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Enheten består idag av 2 st. enhetschefer och 2st. 1:e socialsekreterare.
Vi har en grupp som arbetar med jour och utredning, en grupp som arbetar med kontakt och stöd LSS, en administrativ grupp samt en grupp som arbetar med att stötta de familjehem som vi har i egen regi.
I den grupp som du ska arbetsleda ingår fyra jourhandläggare, fyra utredare samt att gruppen kommer att utökas med två rekryterare.
I rollen arbetar du nära enhetschef med bl.a. utveckling av enheten.
I 1:e rollen ingår att fungera om sakkunnig, att stötta handläggaren med prioriteringar i det dagliga arbetet samt mot målet att kunna arbeta självständigt .
Du kommer även att introducera nya handläggare i arbetet, göra statistikuppföljningar samt implementera nya arbetsmetoder.
Det är viktigt att du har förmågan att arbeta för att skapa en god arbetsmiljö i den grupp som du har ansvar för.
Du kommer att ansvara för granskning av handläggningen utifrån gällande lagstiftning och riktlinjer. Du kommer läsa skriftliga underlag och ge feedback till handläggarna på inlämnat material.
Förutom att vägleda din arbetsgrupp ingår att godkänna och tolka utredningar kring nya familjehem.
Du kommer samverka med övriga 1:e socialsekreterare på enheten och inom socialförvaltningen Hisingen, samt övriga arbetsledare inom familjehemsenheterna i Göteborgs stad.
Du behöver vara lösningsfokuserad och ha lätt för att samarbeta.
KVALIFIKATIONER
Vi vill att du har en socionomexamen. Du ska minst ha fyra års erfarenhet inom yrket med krav på erfarenhet inom familjehemsvård samt att ha arbetat inom Barn- och unga myndighet.
Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.
Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande.
Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress.
Du är en tydlig och god kommunikatör som får gehör för tankar och idéer samt kan påverka beslut i en viss riktning. Du kan genom övertygande argument tillföra entusiasm och energi som uppmuntrar goda prestationer, teamkänsla och ökad motivation.