OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ljusnarsbergs kommun är den lilla kommunen i norra Örebro län där vi har en värdegrund med en övertygelse om att alla människor kan och vill göra ett gott arbete. Vi möter människor respektfullt och jämlikt och i alla möten visar vi empati och engagemang. Här finns goda förutsättningar för bra boende, arbete och företagande. Naturen in på knuten ger dig möjlighet till ett rikt friluftsliv. Ljusnarsbergs kommun med huvudorten Kopparberg ligger mitt i Bergslagen som under många hundra år utmärkt sig för gruvdrift och metallindustri. Kommunen har ett varierat näringsliv med mestadels små företag men också några större. Välkommen! Läs mer om Ljusnarsberg på www.ljusnarsberg.se .
På en timme tar du dig enkelt med tåg till och från Örebro och på en halvtimme till och från Ludvika. Som medarbetare i Ljusnarsbergs kommun är du med och bygger ett välkomnande samhälle där olikheter respekteras och där det finns plats för stolthet, vilja och handlingskraft.
Individ- och familjeomsorgen består i dagsläget av sammanlagt 7 socialsekreterare, en 1:e socialsekreterare och en enhetschef.
Enheten är fördelad på två grupper vuxengruppen samt barn och familjegruppen.
En organisationsöversyn görs i dagsläget gällande biståndsbedömning inom äldreomsorgen och LSS vilket kan innebära att dessa också kommer ingå under en gemensam enhet tillsammans med individ- och familjeomsorgen.
Arbetsuppgifter:
I rollen som 1:e socialsekreterare leder du och fördelar det dagliga arbetet på enheten. I uppdraget ingår bland annat att hålla i ärendegenomgångar både i grupp och individuellt. Det innebär en hög grad av tillgänglighet. Att fungera som ett nära stöd, arbetsleda, coacha och ge metodhandledning i det dagliga arbetet.
Du arbetar även med att ta fram och uppdatera befintliga rutiner. I tjänsten ingår att se till att arbetet utförs med god kvalitet enligt gällande rutiner, riktlinjer och lagstiftning.
Du företräder socialtjänsten i sekretessärenden i kommunstyrelsen samt i förekommande juridiska processer/förhandlingar. Utifrån uppdraget kommer du att samarbeta med andra aktörer både internt och externt. Du kommer att ha regelbundna avstämningsmöten med enhetschef.
Kvalifikationer:
Vi söker dig som har socionomexamen. Önskvärt om du har tidigare erfarenhet som arbetsledare/1:e socialsekreterare. Du är väl förtrogen med juridiken, handläggning och dokumentation i socialtjänsten. Det är meriterande om du också har kunskap om LSS och biståndsbedömning inom äldreomsorgen.
Övrigt
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.