OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det här är vi
Mellerud och Bengtsfors vågar tänka nytt och slår in på nya banor för att lösa framtidens kompetensförsörjning och säkra socialtjänstens utvecklingsarbete! Kommunerna har en gemensam styrning och ledning av det sociala området. Det sociala området för Mellerud och Bengtsfors leds av socialchef och delas in i fem verksamhetsområden; individ och familjeomsorg inklusive socialpsykiatri, vård och omsorg boende, vård och omsorg, stöd och service (LSS) samt stab och administration. Genom samarbetet skapas möjligheter att dela både chefstjänster och specialistkompetenser på ett sätt som blir fördelaktigt för båda kommunerna. Det finns en stor nytta med samarbetet då många frågor kopplade till kvalitetsutveckling och kvalitetsledningssystem är likartade i kommunerna, särskilt på en övergripande nivå. Vi arbetar enligt devisen ”Vi är i framkant och har en unik samverkan där individen alltid är i centrum”. Varmt välkommen att bli en del av vårt lag!
Individ- och familjeomsorgen i både Bengtsfors och Melleruds kommun består av sex enheter: Vuxenenheten, Enheten för barn och unga, Öppenvårdsverksamheten, mottagningsteam, Arbete och integration samt Bistånd äldre.
Inom IFO i Bengtsfors och Melleruds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetet.
Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?
Vi söker nu en 1:e socialsekreterare som vill vara med och utveckla enheten för Arbete och integration. På enheten arbetar idag 15 medarbetare inom något av områdena ekonomiskt bistånd, arbetsmarknad och integration.
Ditt jobb är viktigt
Som 1:e kommer du att stödja medarbetarna i deras dagliga arbete, fördela ärenden och vägleda dem genom ärendehandledning. 1:e har även en viss kontrollfunktion i kvalitet och ledningssystemet genom egenkontroller tillsammans med enhetschef. I tjänsten ingår även att verksamhetsutveckla enheten och representera verksamheten i olika samverkansforum.
Det här är du
Tjänsten kräver att du har goda kunskaper om lagstiftningen SoL.
Du har obehindrade kunskaper i svenska och mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du behöver ha god förmåga att skapa och upprätthålla förtroendefulla relationer, både i förhållande till dem vi möter och i förhållande till arbetsgruppen och andra samarbetspartners. För att kunna hantera de olika situationer som kan uppstå i arbetet behöver du också vara flexibel, lösningsfokuserad och tycka om att samarbeta över verksamhetsgränserna med klientens behov i fokus. Du är trygg som person och känner dig bekväm med att fatta självständiga beslut utifrån gällande lagstiftning, samtidigt som du behöver vara lyhörd för arbetsgruppens behov av stöd och utveckling. Vi kommer därför att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet. Erfarenhet av liknande arbete är meriterande.
Kompetenskrav
Högskoleutbildning som är relevant för jobbet
Socionomexamen
Körkort klass B är ett krav
Vi gillar olika!
Våra medarbetares varierande erfarenheter, kompetenser och perspektiv ger oss möjlighet att utvecklas. Vi eftersträvar jämn könsfördelning och personer med olika etnisk och kulturell bakgrund på våra arbetsplatser och välkomnar en mångfald av sökande.
Anställningsvillkor
Anställningsvillkor: Tillsvidare
Sysselsättningsgrad: 100 procent
Tillträde: Snarast efter överenskommelse
Lön: Individuell lönesättning tillämpas. Ange löneanspråk i ansökan.
Anställning kommer att ske under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
OBS! Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.
Om ansökan
Observera att vi inte tar emot ansökningar via e-post eller brev. Vi tillämpar löpande urval.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Offentlig handling
Observera att vi som kommun omfattas av offentlighetsprincipen. Det innebär att ansökningshandlingar är offentliga och lämnas ut vid begäran.