OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Osby kommun ligger i nordöstra Skåne, i hjärtat av Sydsverige med goda kommunikationer och naturnära boendemiljöer.
Söker du ett givande och intressant arbete med möjlighet att utvecklas i din roll? Då har vi jobbet du söker!
Som medarbetare är du en viktig del av dagens och framtidens utveckling. Vi finns där våra medborgare finns, vi påverkar och gör skillnad i människors vardag varje dag. Vi anser att vi har Sveriges viktigaste jobb!
I Osby kommun tar vi avstamp i en gemensam värdegrund i vår strävan mot att utföra vanliga jobb ovanligt bra.
ARBETSUPPGIFTER
Vi stärker upp verksamheten och söker ytterligare en 1:e socialsekreterare!
Barn- och familjeenheten har ca 15 medarbetare som arbetar med utredning, placering enligt SoL och LVU, uppföljning av insatser, utredning och handledning av familjehem och familjerättsliga ärenden.
Enheten leds av enhetschef och 1:e socialsekreterare, som finns tillgängliga för nära arbetsledning.
Vi söker nu en 1:e socialsekreterare som ska arbetsleda vårt utredningsteam och vår familjerättssekreterare i det dagliga arbetet. Det ingår även att planera hela vår verksamhet tillsammans med enhetschef, 1:e kollega och medarbetarna såklart.
Det är ett ansvarsfullt arbete som kräver ett stort engagemang och stor kunskap inom aktuella lagar, i första hand SoL och LVU. Vidare behöver du vara bekväm med att företräda enheten i utskott och nämnd och även i domstol vid behov. Detta kräver naturligtvis att du är bra på att uttrycka dig i såväl tal som skrift.
Som du förstår, utifrån våra krav, eftersöker vi dig med flera års erfarenhet från myndighetsutövning inom kommunal socialtjänst. Vi utgår från att du är socionom i grunden. Som person är du strukturerad, flexibel, noggrann och lugn. Du tycker om att bolla ärenden och komma med input i handläggningens olika delar.
Det vi kan erbjuda är en arbetsplats där medarbetarna trivs och har roligt tillsammans. Vi har en verksamhet med nära och tätt samarbete mellan de olika grupperna och vi hjälper varandra över gränserna. Fördelen med den mindre kommunen är att beslutsvägarna är korta och samarbetspartners finns nära. Du har stor möjlighet att påverka arbetet vi utför och vilken riktning vi ska ta.
Du får en trevlig arbetsmiljö i fräscha lokaler och trevliga arbetskamrater. Arbetet och arbetsplatsen är flexibel och det finns möjlighet till hemarbete och flex under eget ansvar.
Enheten har sitt säte i Kommunhuset, ett stenkast från Osby station med goda pendlingsmöjligheter. Lokalerna är nyrenoverade i ljusa och trevliga färger och väl tekniskt utrustat. Vi erbjuder semesterväxling och friskvård.
Vi handlägger och dokumenterar enligt BBIC och all dokumentation förs i Treserva.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet
KVALIFIKATIONER
• Socionomexamen
• Erfarenhet av myndighetsarbete
• B-körkort
• Erfarenhet av att arbeta i Treserva, utbildning i Signs of Safety, BBIC-utbildar utbildning är meriterande.
ÖVRIGT
Det finns möjlighet att kombinera arbetet med att vara deltidsbrandman. Bedömning görs utifrån verksamhetens behov.
I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval vilket innebär att vi kan komma att kalla till anställningsintervju innan ansökningstiden har gått ut. Vi ber dig därför att inkomma med din ansökan så snart som möjligt.
Vi har valt rekryteringssätt och undanber oss därför, vänligt men bestämt, all kontakt med rekryteringsbolag.
Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Osby kommun rökfri arbetstid.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Osby kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt.
Om du blir kallad till intervju ber vi dig ta med betygshandlingar.
Vid eventuell anställning krävs registerutdrag från belastningsregistret.
Välkommen med din ansökan!