OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Individ- och familjeomsorgen, IFO är en del av Social och utbildningsförvaltningen i Ludvika kommun. Vi har ca 100 medarbetare som är organiserade i fem enheter Utredningsenheten, Stöd- och försörjningsenheten, Familjehem- och familjerättsenheten, Öppenvårdsenheten samt Serviceenheten.
Du kommer att arbeta på Familjehem och familjerättsenheten. På enheten arbetar tio socialsekreterare och fyra familjerättssekreterare tillsammans med två 1:e socialsekreterare och enhetschef.
Socialsekreterargruppen är uppdelad så att några arbetar med inriktning mot våra familjehem och andra arbetar med att följa de placerade barnen och ungdomarna. Arbetsgruppen arbetar sedan tillsammans i team med våra placerade barn, ungdomar, deras biologiska nätverk och familjehem.
Familjerättssekreterarna arbetar på uppdrag av tingsrätten med olika typer av familjerättsliga utredningar som vårdnads-, boende- och umgängesutredningar samt upplysningar enligt föräldrabalken. Familjerätten handlägger också faderskap och adoptioner, tillhandahåller rådgivning till allmänheten i familjerättsliga frågor, upprättar juridiskt bindande avtal mellan föräldrar samt håller i och genomför samarbetssamtal mellan föräldrar.
Som medarbetare hos oss erbjuds du ett meningsfullt och omväxlande arbete i en engagerad och trevlig arbetsgrupp med nära till skratt och högt i tak. Som anställd i Ludvika kommun får du även möjlighet till ett brett utbud av friskvårdsaktiviteter, friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme, extern handledning och semesterväxling.
I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv.
Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas.
Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.
Arbetsuppgifter
Vi har under hösten förstärkt arbetsledarskapet från en 1:e socialsekreterare till att nu ha två 1:e socialsekreterare på enheten, något vi är mycket glada för. Uppdelningen är att den ena ansvarar för socialsekreterarna som följer upp de placerade barnen och den andre ansvarar för de övriga två arbetsgrupperna.
Som 1:e socialsekreterare ansvarar du för att leda och fördela arbetet, ge stöd i det dagliga arbetet utifrån ärenden, ge stöd i och utveckla handläggningsprocesserna på enheten. I samverkan med enhetschefen, 1:e socialsekreterare och arbetsgruppen driver vi enheten mot uppsatta mål med delaktighet och engagemang.
Vi lägger stort fokus på delaktighet, tydlighet och ett gott bemötande samt ett nära samarbete med dem vi är till för. För oss är det viktigt att jobba nära de barn och familjer vi möter.
Enheten har ett gott och nära samarbete med övriga enheter inom IFO, och samverkar med övriga samhällsaktörer som finns runt placerade barn och ungdomar samt det familjerättsliga arbetet.
Vi söker
Dig som känner dig redo för en arbetsledande roll, har intresse av människor, gillar utmaningar, samverkan och socialt arbete. Du är flexibel, nyfiken, ansvarstagande och gillar utveckling.
Krav: socionomexamen och mångårig erfarenhet av myndighetsutövning gällande IFO:s verksamhetsområde. God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, bra samarbets- och initiativförmåga.
Meriterande: erfarenhet av att arbetsleda, kunskap och erfarenhet inom familjerätt, familjehem och placeringsområdet, kunskap och erfarenhet inom BBIC, systemiskt förhållningssätt, MI och Signs of safety.
I arbetet är du noggrann, strukturerad och har ett pedagogiskt förhållningssätt för att kunna ge ett bra stöd i verksamheten. Du ska även ha förmåga att skapa ett gott arbetsklimat som främjar utveckling.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Körkort är ett krav.
Anställning
Tillsvidareanställning, heltid (dagtid, visst kvällsarbete kan förekomma).
Tillträde efter överenskommelse.
Kontaktperson
Enhetschef, Jessica Kalles, 0240-869 49, jessica.kalles@ludvika.se
1:e socialsekreterare, Tuss Rombin, 0240-868 27, tuss.rombin@ludvika.se
1:e socialsekreterare, Anna Tengström, 0240-864 21, anna.tengstrom@ludvika.se
Facklig kontaktperson
Akademikerförbundet SSR, nås via kommunens växel 0240-860 00
Vision, nås via kommunens växel 0240-860 00
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 17 december 2023. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.
Urval och intervjuarbete kommer att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdagen.
I enlighet med Lag (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn, krävs att du som erbjuds tjänsten kan uppvisa ett utdrag ur Polismyndighetens belastningsregister. Detta önskar vi att du liksom din legitimation medtar vid eventuell intervju tillsammans med ditt utbildningsbevis.
Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.