OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetslivsförvaltningen är en av fyra förvaltningar i Borås Stad som arbetar med socialtjänst. Vi ansvarar för ekonomiskt bistånd, arbetsmarknadsinsatser, integration och nationella minoriteter, trygghetsvärdar och personligt ombud. Förvaltningen har cirka 230 medarbetare och ansvarar för samt finansierar cirka 400 arbetsmarknadspolitiska anställningar. Vi arbetar målinriktat mot vår strävan att så många Boråsare som möjligt ska uppnå egen försörjning. Vi vill vara den arbetslivsförvaltning som andra kommuner i Sverige vill jämföra sig mot och lära av.
Vi söker nu två stycken 1:e socialsekreterare. En tjänst är tillsvidare på heltid och en tjänst är ett vikariat 9 månader på heltid.
Försörjningsenheten arbetar med ekonomiskt bistånd och stöd till egen försörjning för personer som bor och vistas i Borås Stad. Försörjningsenheten består av tre enhetschefer och är uppdelad i flera arbetsgrupper som tillsammans med 1:e socialsekreterare arbetar utifrån olika fokus och målgrupper. Enheten består av ett femtiotal medarbetare och chefer som tillsammans möter våra invånares behov av stöd och service. Det pågår ett ständigt utvecklingsarbete för att till förmån för våra kommuninvånare använda våra gemensamma resurser på bästa sätt i aktiv samverkan med medarbetare, ledning och samarbetsparter.
1:e socialsekreterare
Arbetsuppgifter
I rollen som 1:e socialsekreterare kommer du utgöra ett aktivt, tillgängligt och yrkesmässigt stöd för socialsekreterarna i det dagliga arbetet som myndighetsutövare inom socialtjänsten. Du stöttar medarbetarna i handläggning av ärenden, bedömningar och beslutsfattanden och genom ett coachande förhållningssätt skapar du förutsättningar för en trygg och hållbar arbetsmiljö. I rollen har du ärendehandledning både enskilt och i grupp. Som 1:e socialsekreterare deltar du även i olika typer av utvecklingsuppdrag. Du kommer även att samverka med andra aktörer, både internt och externt, samt delta i olika former av utvecklingsprojekt.
Övrig information
Vi avser att kalla sökande löpande under ansökningstidens gång, så vänta inte med att skicka in dina ansökningshandlingar. Vi ser framemot att träffa våra nya kollega!
Kvalifikationer
Krav för tjänsten är att du är utbildad socionom samt har erfarenhet av myndighetsutövning utifrån Socialtjänstlagen. Rollen ställer krav på gedigen kunskap kring de juridiska aspekter som är gällande inom ramen för uppdraget.
Du är en person som har förmåga att skapa engagemang och delaktighet i en arbetsgrupp. I rollen som 1:e är det viktigt att du har fallenhet för att uttrycka dig i tal och skrift, samt är flexibel och pedagogisk i ditt sätt att uttrycka dig så att du når fram med din kunskap till andra. Du har ett coachande förhållningssätt som innebär att du strävar efter målsättningen att medarbetarna ska bli självständiga i sitt yrkesutövande. Du agerar professionellt och driver de frågor som du ser är viktiga för verksamheten.
Då rollen innebär arbetsledning är det en förutsättning att du har god förmåga att självständigt och flexibelt kunna prioritera och genomföra arbetet. Denna förmåga gör att du även kan stötta medarbetarna att upprätthålla god struktur i sitt arbete. Du är målinriktad och ser mål som en förutsättning och drivande faktor i det dagliga arbetet, samt har förmåga att följa upp och utvärdera. Eftersom du samverkar med både medarbetare, klienter samt externa och interna samverkanspartners, är det av stor vikt att du är en person som fokuserar på att bygga goda relationer.
Vi avser att kalla sökande löpande under ansökningstidens gång, så vänta inte med att skicka in dina ansökningshandlingar. Vi ser framemot att träffa vår nya kollega!
Ansökan
Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.