1:e socialsekreterare barn- och familj

1:e socialsekreterare barn- och familj

Arbetsbeskrivning

Nu har vi en tjänst som 1:e socialsekreterare på utredningsenheten ledig! Utredningsenheten jobbar med mottagning, utredning och insatser rörande barn/unga/ familjer samt vuxna med missbruk/beroende. Vi söker just nu en 1:e socialsekreterare för mottagning och utredning barn- och familj.

Som 1:e socialsekreterare för mottagning och utredning arbetsleder du ca 11 medarbetare. Du stöttar både nya och erfarna socialsekreterare och fungerar som ett lättillgängligt stöd i det dagliga arbetet. Som 1:e socialsekreterare kommer du att ansvara för att leda och fördela det dagliga arbetet samt ge stöd och vägledning såväl enskilt som i grupp. Ditt uppdrag är att vara ett nära och tillgängligt beslutsstöd. Du stödjer handläggare i att analysera och processa sina ärenden för att komma fram till rättssäkra bedömningar och beslut, säkerställer att handläggning och dokumentation bedrivs enligt gällande lagstiftning och delegationsordning med den enskildes bästa i fokus. Vid behov medverkar du som stöd för medarbetarna i svåra samtal/ möten.

Vi har på enheten väl utvecklade och fungerande rutiner för det dagliga arbetet. 

Vi arbetar mycket tillsammans på enheten, du har samverkan med övriga 1:e socialsekreterare samt att du har extern handledning.

Viktigt för oss är bemötande, engagemang och respekt, vilket givetvis också påverkar hur vi är mot varandra som kollegor. Arbetsmiljön är viktig och vi är måna om delaktighet, kommunikation, glädje och humor. Arbetsgruppen består av både erfarna och nyutexaminerade socionomer där vi kompletterar varandra på ett konstruktivt sätt.


Arbetsplatsen

På enheten arbetar ca 20 socialsekreterare fördelade på mottagning, utredning- och insatsarbete avseende barn och unga, utredning- och insatsarbete avseende vuxna med beroende/missbruksproblematik, två 1:e socialsekreterare (arbetsledare) samt en enhetschef.

På IFO i Ludvika arbetar vi aktivt för att genom god samverkan mellan socialtjänstens fem enheter hitta fullgoda och bra hemmaplanslösningar.

Som anställd erbjudes du extern handledning.

Kvalifikationer

Krav på Socionomexamen,god kunskap om aktuell lagstiftning, flerårig erfarenhet av myndighetsutövning. God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, bra samarbets- och initiativförmåga. Meriterande är erfarenhet av arbetsledning, BBIC, systemiskt förhållningssätt, MI, Signs of safety och våld i nära relationer. B-körkort krävs.

Vi söker dig som har ett intresse av människor och som gillar utmaningar, samverkan och socialt arbete. Du är flexibel, nyfiken, ansvarstagande och rustad med tålamod. Du har lätt att samarbeta men kan även ta egna initiativ och vara drivande. Då inflödet på ärenden varierar är det en fördel om du är stresstålig, trygg och gillar ett tempofyllt arbete. Du är bekväm med att arbeta självständigt men bör även ha lätt att samverka med kollegor i arbetsgruppen, på enheten men även med externa samverkansparter. Du ska ha ett intresse av att leda och utveckla medarbetare.  

Det här får du av oss!

Förutom att arbeta med spännande frågor i en varierande vardag får du möjligheten att bli en del av en organisation som upprätthåller viktiga samhällsfunktioner för invånare i Ludvika kommun. Som anställd hos oss har du bland annat tillgång till friskvårdsförmåner, goda möjligheter till kompetensutveckling och växling av semesterdagstillägg. Läs gärna på ludvika.se under rubriken Jobba hos oss.

I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.

Anställningsvillkor

Tillsvidareanställning. Heltid (40 tim/v). Tillträde efter överenskommelse.

Antal platser: 1

Kontaktperson

Enhetschef Sandra Jansson Perälä, sandra.janssonperala@ludvika.se, tel 0240-862 58
1:e socialsekreterare Lisa Björses lisa.bjorses@ludvika.se, tel 0240-868 28

Facklig kontaktperson

SSR, nås via växeln 0240-860 00
Vision, nås via växeln 0240-860 00

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 23 juli 2023. Intervjuer kommer att ske löpande.
I enlighet med Lag (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn, krävs att du som erbjuds tjänsten kan uppvisa ett utdrag ur Polismyndighetens belastningsregister. Detta önskar vi att du, liksom din legitimation medtar vid eventuell intervju tillsammans med ditt utbildningsbevis.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ludvika kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 juni 2023
  • Ansök senast: 23 juli 2023

Besöksadress

Gullregnsvägen 16
None

Postadress

Ludvika kommun
Ludvika, 77182

Liknande jobb


22 november 2024

Specialistsocionom

Specialistsocionom

22 november 2024

Handledare gruppledare inom socialtjänst till Stockholm!

Handledare gruppledare inom socialtjänst till Stockholm!

22 november 2024

21 november 2024