1:e Socialsekreterare Barn och unga

1:e Socialsekreterare Barn och unga

Arbetsbeskrivning

Vill du bli vår nya kollega?
Vi söker en 1:e socialsekreterare till ett av våra utredningsteam för barn 0 - 18 år.
Hos oss på Barn- och familjeenheten finns ett mottag och tre utredarteam. Varje team har sin egen 1:e socialsekreterare. Vi har även en verksamhetsutvecklare och en seniorhandläggare på enheten. För att kunna tillgodose de önskemål som finns om ett närmare ledarskap har vi nyligen omorganiserat oss, och det är numera två enhetschefer på enheten i stället för en som tidigare.
Vi har ett spännande år framför oss då vi bland annat ska påbörja implementeringen av Signs of Safety. Lotta som är en av nuvarande 1:ar kommer att arbeta med detta och en del andra projekt vi har på gång. Därför söker vi dig som tror att du kan vara rätt person att leda och utveckla ett av våra utredarteam när Lotta jobbar med annat.




ARBETSUPPGIFTER
Arbetet som 1:e socialsekreterare innebär att du står för det nära och dagliga stödet till de sex socialsekreterare som ingår i ditt team. Du leder och fördelar arbetet och metodhandleder medarbetarna. I uppdraget ingår också att se till att arbetet bedrivs enligt gällande delegationsordning och lagstiftning samt att antagna rutiner och riktlinjer följs.
Du arbetar tätt ihop med dina 1:e kollegor och verksamhetsutvecklare på uppdrag av enhetscheferna och vi sitter alla i samma korridor. Vi har regelbundet gemensamma möten och samarbetar kring ärenden och utvecklingsfrågor. Hela myndighet finns i samma byggnad, vilket innebär att det är nära till samverkan även med andra enheter.
I tjänsten ingår även att introducera nyanställda medarbetare så att de får en bra start hos oss här i Lerum. Det är viktigt för oss att alla på arbetsplatsen känner sig delaktiga och att vi har ett gott arbetsklimat. Vi vill tillsammans med våra medarbetare skapa förutsättningar för arbetsglädje och trivsel. Alla ska känna sig stolta över sitt arbete och ha tid för reflektion. För att skapa en rimlig arbetsbelastning använder vi oss regelbundet av ärendetyngdsmätningar.
Vad kan vi erbjuda?
1:e kollegorna har en sammanlagd tid på 55,5 år i socialt arbete. Det är ett gäng med en blandning av hög energi, eftertänksamhet och en hel del humor. På fritiden gillar de bland annat att sysselsätta sig med träning, hundar, barnbarn och god mat. De ingår i GR:s nätverk för 1:e socialsekreterare och har processhandledning tillsammans på arbetsplatsen.
Kommunen erbjuder extern handledning, friskvårdsbidrag, färsk frukt och gratis kaffe/te. Nu när covid-restriktioner äntligen släppt har vi åter gemensam fredagsfrukost. Då och då kan den som vill ta en podd-promenad för att lyssna på något intressant och samtidigt få lite frisk luft.
Möjlighet finns att semesterväxla och vi har årsarbetstid. Det finns bra kommunikationer och kontoret ligger precis bredvid pendelstationen. I närheten finns ett nybyggt parkeringshus där det är gratis att parkera. Arbetsplatsen ligger vid Bagges Torg där det finns tillgång till ett flertal affärer samt restauranger där man kan inhandla lunch om man önskar.


KVALIFIKATIONER
Har du det lilla extra?
Vi söker dig som har socionomexamen och flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom den sociala barn- och ungdomsvården. Du har ett eget driv mot utveckling och en förmåga att inspirera andra. Du kan förmedla lugn i stressade situationer och ser hellre lösningar än problem. För att kunna leda och fördela arbetet på ett bra sätt behöver du vara ansvarsfull, strukturerad och ha en god planering. Du är också att flexibel och lyhörd för att saker och ting inte alltid blir som man tänkt sig. Du tycker det är viktigt att sprida positiv energi och självklart har du en stor portion humor.
En annan viktig egenskap är förmågan att skapa och bibehålla goda relationer med såväl interna som externa kontakter. Att visa respekt och omsorg för andra och samarbeta för att tillsammans nå bästa resultat är din utgångspunkt.
Du har mycket goda kunskaper om BBIC, om övrig handläggning och dokumentation samt de lagrum som styr vår verksamhet. Du hänger med i vad som händer på vårt område inom det sociala arbetet och tycker om att förmedla ny kunskap. Erfarenhet av arbete som 1:e socialsekreterare inom den sociala barn- och ungdomsvården är meriterande. Har du också något som du tror kan vara det lilla extra i en verksamhet är det ett plus.
Tillträde efter överenskommelse.
B-körkort är ett krav.



ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Birgitta Lindewall
0302-521419
Socionom Mariana Idoffsson
0302-52 15 89
Metodhandledare Ann-Charlotte Lindblom
0302-52 14 41

Sammanfattning

Besöksadress

Brobacken 1 Lerum
None

Postadress

Box 225
Lerum, 44380

Liknande jobb


Familjebehandlare, vikariat

Familjebehandlare, vikariat

26 november 2024

26 november 2024

Familjehemskonsulent

Familjehemskonsulent

26 november 2024