OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Hisingen är en del av socialtjänsten i Göteborgs Stad. Vi är en av fyra socialförvaltningar. Vi arbetar målmedvetet för att skapa en bättre vardag för invånarna på Hisingen.
Vi erbjuder stöd inom individ- och familjeomsorg, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med fritidsverksamhet samt förebyggande arbete kring till exempel folkhälsoarbete, samhällsplanering, lokalt trygghetsarbete och integrationsfrågor.
Vill du ha ett viktigt och meningsfullt arbete där vi alla tillsammans utvecklar socialförvaltningen Hisingen där "vi är ett starkare ord än jag". Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Som 1:e socialsekreterare kommer du att ingå i arbetsledningen på enheten, som består av enhetschef och två 1:e socialsekreterare. Tjänsten som 1:e socialsekreterare innebär hög grad av tillgänglighet.
Som 1:e socialsekreterare arbetsleder du socialsekreterare utifrån gällande lagstiftning och ansvarar för ärendehantering samt rättssäkerhet. I din roll fungerar du som ett tillgängligt och nära stöd i det dagliga arbetet på enheten. Du företräder socialtjänsten i individutskottet samt i förekommande juridiska processer/förhandlingar. Du ansvarar för metodutveckling och håller dig uppdaterad inom området genom aktuell forskning. Utifrån uppdraget kommer du att samarbeta med andra aktörer, både internt och externt.
Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.
Du har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt samt se möjligheter i förändringar.
Om du börjar en anställning hos oss så kommer du tillhöra utredningsenhet 2 och ha din arbetsplats på socialkontoret på Borstbindaregatan där alla våra utredningsenheter och mottaget sitter tillsammans inom kort.
KVALIFIKATIONER
Du ska ha socionomexamen samt tidigare erfarenhet av arbetsledning inom BoU myndighet.
Tidigare erfarenhet av arbete inom mottagsarbete inom barn och unga är meriterande.
Vid rekryteringen läggs vikt vid följande kompetenser:
- Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll. Du utgår ifrån allas lika värde och skapar en god atmosfär i mötet. Du har en öppen och positiv attityd då du har brukarens/kundens behov som utgångspunkt för ditt agerande.
- Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.