OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Hisingen är en del av socialtjänsten i Göteborgs Stad. Vi är en av fyra socialförvaltningar. Vi arbetar målmedvetet för att skapa en bättre vardag för invånarna på Hisingen.
Vi erbjuder stöd inom individ- och familjeomsorg, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med fritidsverksamhet samt förebyggande arbete kring till exempel folkhälsoarbete, samhällsplanering, lokalt trygghetsarbete och integrationsfrågor.
Vill du ha ett viktigt och meningsfullt arbete där vi alla tillsammans utvecklar socialförvaltningen Hisingen där "vi är ett starkare ord än jag". Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Enheten för ekonomiskt bistånd 3 Höstväder är belägen på Höstvädersgatan 1. På enheten är vi totalt 16 socialsekreterare, två förste socialsekreterare, två administratörer och en enhetschef.
En av våra 1:e socialsekreterare går nu vidare mot nya utmaningar och vi söker en efterträdare.
Som 1:e socialsekreterare ansvarar du för den dagliga arbetsledningen tillsammans med din kollega. Du ansvarar för fördelning av arbetsuppgifter och stöttar socialsekreterarna i deras arbete med ärendehandläggning, både enskilt och i grupp. Du hjälper vid behov till att strukturera och prioritera och du ger stöd i svårare ärenden. I uppdraget som 1:e socialsekreterare ingår även att säkerställa att socialsekreterarna arbetar i enlighet med gällande riktlinjer, att all dokumentation håller hög kvalitet och att vi har ett gott bemötande gentemot de vi möter.
Socialsekreterarna är uppdelade i två team där du och din kollega har huvudansvaret för varsin grupp. Du förväntas kunna vägleda och handleda även din kollegas grupp när denna inte är i tjänst.
Du har ett mycket nära samarbete med din enhetschef och din 1:e kollega på enheten i frågor som rör mål och uppdrag, verksamhetsutveckling och rutiner och stor vikt kommer därför att läggas vid personlig lämplighet. Du kommer även att ingå i nätverk för 1:e socialsekreterare både inom förvaltningen och i staden, samt erbjudas handledning i din yrkesroll. Samverkan internt och externt är en stor del av ditt arbete då du ofta är länken till andra enheter och våra samverkanspartners.
Arbete hemifrån är möjligt i viss mån men för att klara uppdraget behöver du ha en hög grad av tillgänglighet för socialsekreterarna och finnas tillhands på arbetsplatsen den största delen av tiden. Normalarbetstiden är kl. 8.00-16.30 med möjlighet till flextid, undantaget schemalagd arbetstid till kl. 18.30 varannan tisdag.
KVALIFIKATIONER
För denna tjänst är det ett krav att du är utbildad socionom och att du har flera års erfarenhet av arbete med myndighetsutövning ekonomiskt bistånd. Har du erfarenhet av att arbeta som 1:e socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd ses det som meriterande.
För att lyckas i uppdraget som 1:e socialsekreterare behöver du vara trygg i din yrkesroll och väl förtrogen med socialtjänstlagen och gällande riktlinjer för ekonomiskt bistånd. Du är väl insatt i vad rättssäker handläggning innebär, du kan uttrycka dig väl i tal och skrift och du har god förmåga att förmedla dina kunskaper till andra.
Som person är du tydlig och strukturerad, samtidigt som du är lyhörd och kreativ. Du är ansvarsfull och tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.
Du är flexibel och har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information.
Du är samarbetsinriktad och ser vinster med intern och extern samverkan. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Du har en god förmåga att kan överblicka ditt eget ansvarsområde och förstå verksamheten ur såväl brukarperspektiv som medarbetar- och arbetsgivarperspektiv.
Då vi är en enhet i förändring behöver du kunna anpassa dig till nya omständigheter och se möjligheter i förändringar.
Intervjuer kan komma att påbörjas innan ansökningstiden gått ut.
Välkommen att söka jobb hos oss!