OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Ale bor över 27 000 människor på en yta av 318,3 kvadratkilometer. Ale består av åtta tätorter och vidsträckt landsbygd som du når snabbt och smidigt via E45. Det gynnsamma läget längs Göta älv, närheten till Sveriges andra stad, fantastisk natur, och ett varierat boende gör kommunen attraktiv. IFO bildar vid årsskiftet en enhet för myndighetsutövning och uppföljning 0 - 20 år och en utförarenhet 0 - 20 år. Vi söker nu en 1: e socialsekreterare till myndighetsutövningen, som vill vara med och forma och utveckla den nya organisationen tillsammans med enhetschef och engagerade, kunniga kollegor i personalgrupp och ledningsgrupp. Enheten för mottagning och utredning 0 - 20 år kommer att bestå av enhetschef, 1: e socialsekreterare, socialsekreterare och fältanknutna socialsekreterare. Inom enheten finns en mottagningsgrupp som tar emot alla nya ansökningar och anmälningar och en arbetsgrupp med uppdraget psykosocialt utrednings- och uppföljningsarbete enligt SoL och LVU för barn och unga 0-20 år. Arbetet på enheten präglas av BBIC (Barns behov i centrum), vilket innebär en strävan efter ett tydligt barnperspektiv, där barnets bästa är i fokus på våra arbetsprocesser. Ale kommun har permanent licens för BBIC sedan två år tillbaka. Vi arbetar utifrån att utveckla hållbara insatser där målsättningen är att arbetet i första hand skall ske på hemmaplan när det är möjligt, och i samverkan med våra familjer. För att nå detta finns en Utförarenhet och en Familjehemsenhet som en del av barn- och ungdomsvården inom IFO samt utvecklad samverkan inom SSPF (Socialtjänst, Skola, Polis, och Fritid). I ett familjeperspektiv krävs också en samverkan med vår Försörjningsstödsenhet och vår Vuxenenhet. Det är vår uppgift att tillsammans med dessa, våra brukare och externa samverkanspartners hitta bra lösningar som är hållbara över tid. ARBETSUPPGIFTER Du ska leda och fördela det dagliga arbetet på enheten samt följa upp och tillsammans med enhetschef och medarbetare utveckla verksamheten i enlighet med gällande lagstiftning, riktlinjer och övriga styrdokument. Samverka med såväl externa som interna organisationer. Det är viktigt att ha ett helhetsgrepp över IFO:s verksamhet. IFO är inne i ett spännande och dynamiskt utvecklingsskede med en långsiktig satsning på metodutveckling, utbildning och handledning. KVALIFIKATIONER -Förutom att du är juridiskt kunnig inom området har du stort intresse av att utveckla BBIC-arbetet. -Du har en förmåga att skapa en tillåtande miljö som uppmuntrar till eget ansvar och alternativa lösningar. -Du har lätt för att kommunicera med andra, är välstrukturerad och har en god pedagogisk förmåga som innebär att du kan förmedla kunskaper och metoder till både individen och till gruppen. -Du har en god samarbetsförmåga och ser samverkan som en framgångsfaktor. -Du har lätt för att skapa ett gott samarbete och goda strukturer, har ett professionellt förhållningssätt och klarar ett högt arbetstempo. -Du hanterar utmaningar med trygghet och stabilitet och samtidigt klarar du av att göra effektiva prioriteringar. -Du ska ha socionomexamen och dokumenterat goda kunskaper i BBIC. Det är en merit om du har socialstyrelsens utbildning för utbildare i BBIC. -Du har arbetat med myndighetsutövning inom socialtjänsten i flera år. -För tjänsten krävs att du har körkort. Mångfald i organisationen ser vi som en framgångsfaktor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Pia Walterson, enhetschef
0737-73 11 79
Ann-Marie Andreae, 1:e socialsekreterare
0704-32 07 31
Fackliga representanter nås via växeln
0303-33 00 00
Irene Blomqvist, verksamhetschef, IFO
0303-37 11 11
Anna Petersson, rekryteringskonsult på PS Partne
0761-71 76 45
Sven Boge, tf enhetschef
0303-37 12 30
Ann-Kristin Forslund, biståndschef
0303-33 04 21
Helena Nyman, biståndshandläggare
0303-33 03 81
Anne-Marie Blixt, enhetschef
0737-73 11 79
Camilla Båstedt, 1:e socialsekreterare
0303-33 07 31