OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 55 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.
I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.
Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!
Om verksamheten
IFO sektion vuxen och funktionshinder är en del av Socialtjänstens avdelning Individ och familjeomsorg.
Avdelningen IFO består av sektionen för barn och unga samt sektionen för vuxen och funktionshinder. Inom sektion vuxen och funktionshinder finns tre enheter: enheten för biståndsbedömning SoL, enheten för biståndsbedömning socialpsykiatri/LSS, och enheten för missbruk/beroende. Sektionen leds av sektionschef samt tre enhetschefer. Inom administrationen finns reception/ administration, avgiftshandläggning och färdtjänst.
Enheten missbruk/beroende omformas 2022 inom sektionen. Vi söker därför 1:e socialsekreterare att i det dagliga arbetet ge metodstöd till 4 socialsekreterare. Socialsekreterarna inom missbruk/beroende arbetar med utredning och uppföljning av stöd- och behandlingsinsatser för vuxna personer från 20 års ålder som har skadligt bruk eller beroende av alkohol eller andra droger. Utförarverksamheten ansvarar för insatserna beroendestöd, boende och sysselsättning.
Socialtjänstens och sektionens övergripande mål är att leverera rätt verksamhet i rätt tid. Socialtjänsten har som uppdrag att genom insatser på hemmaplan erbjuda missbruksstöd till kommuninvånare i behov av socialtjänstens insatser. Genom samarbete med individen och socialtjänstens utförarverksamheter ges stöd och insatser för att undvika mer omfattande åtgärder.
När du börjar arbeta hos oss är en god introduktion starten. Tillsammans med din arbetsledare gör du upp en plan för dig. Din introduktion kommer att bestå av flera delar såsom arbetsplatsintroduktion, introduktionskurs samt kompetensutveckling genom webbkurser och utbildningar.
Arbetsuppgifter
1:e Socialsekreterares främsta arbetsuppgift är att ge metodstöd och ärendehandledning till socialsekreterarna så att de rättssäkert utför myndighetsutövning enligt SoL och LVM. Ärendehandledning ges individuellt och i grupp. Samverkan med andra vårdgivare och att samordna insatser för personer med komplex problematik är viktiga arbetssätt och 1:e socialsekreterare företräder ofta verksamheten i detta. Genom stöd till handläggarna bistår du dem i att jobba utifrån verksamhetens mål och rutiner. Du arbetar i nära samverkan med enhetschef. Som 1:e socialsekreterare kommer du också till viss del handlägga egna ärenden. Regelbunden extern processhandledning erbjuds.
Kravspecifikation och kompetenser
Socionomutbildning eller liknande högskoleutbildning inom socialt arbete där socialrätt och förvaltningsrätt ingår. Tidigare erfarenhet av myndighetsutövande och utredande arbete inom socialtjänsten med målgruppen vuxna med missbruk är nödvändig. Tidigare erfarenhet av arbetsledning eller samordning är meriterande. Då ditt uppdrag innefattar att metodutveckla medarbetarna inom arbetsgruppen är god kunskap i frågor gällande missbruk och beroende av stor betydelse. Utbildning i form av MI och ASI är meriterande.
Viktiga egenskaper är att du har en professionell personlig mognad. Du är stabil och uthållig och en god pedagog. I möten är du en god lyssnare och står upp för när du har en annan åsikt. I skriftlig kommunikation är förmåga till struktur och analys av betydelse. Du behöver ha god kommunikativ förmåga samt vara trygg, lugn och stabil i din yrkesroll. Du ser samarbete som en självklarhet eftersom det är tillsammans vi når våra mål och hittar nya möjligheter för samverkan. Du kan motivera och bistå dina medarbetare att arbeta målinriktat utifrån enhetens uppdrag. Samordning av gruppens ärendeinflöde kräver att du har hög grad av struktur i ditt arbete.
Körkort för personbil är ett krav för tjänsten.
Rekryteringsprocessen kan kommat påbörjas innan ansökningstidens utgång.
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.
När du söker ett jobb i vår jobb-portal diarieförs din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir då en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingarna kan begäras ut av den som vill. Undantag är ansökningar från personer som har skyddad identitet. Om du av någon anledning inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system kontaktar du den person som anges vid kontakt i respektive annons.
För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.