OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Förvaltningen för funktionsstöd i Göteborgs Stad arbetar för att människor med funktionsnedsättning ska kunna leva självständiga liv med meningsfull sysselsättning, rik social samvaro och full delaktighet i samhället utifrån sina förutsättningar. Vi beslutar utifrån lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade samt socialtjänstlagen, och arbetar med boende, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning.
Med ca 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning och vill vara med och utveckla kunskapsområdet och bidra till att rättigheterna om delaktighet och tillgänglighet gäller alla.
Här finns plats för dig som är bra på att inkludera andra, tänker nytt och som med engagemang skapar bättre vardagar för göteborgarna. Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
Följ oss gärna på LinkedIn: www.linkedin.com/company/goteborg-funktionsstod
ARBETSUPPGIFTER
Funktionshinderenhetens huvudsakliga uppdrag är att utreda och fatta beslut om insatser enligt Socialtjänstlagen och LSS, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.
Vi söker dig som vill arbeta som 1:e socialsekreterare tillsammans med oss på Funktionsstödsförvaltningen Nordost, och vara en aktiv del i att hålla oss i framkant utifrån ny kunskap, nya arbetssätt och föränderlig rättspraxis inom SoL och LSS. Som 1:e socialsekreterare har du en arbetsledande roll, är en arbetsgivarrepresentant samt arbetar på uppdrag av enhetschefen inom verksamhetsområdet.
Vi söker nu en förste socialsekreterare till ett vikariat på 1 år. Hos oss blir du kollega med ytterligare två 1:e socialsekreterare, 21 socialsekreterare samt enhetschef.
Tillsammans med dina två 1:e kollegor kommer du att ansvara för utbildning av enhetens socialsekreterare i nya system och arbetssätt, introduktion av nya socialsekreterare, både i handläggningsprocessen och i det tekniska hanterandet i Treserva. I din roll krävs god förmåga och intresse för samverkan. Som en del i verksamhetsledningen medverkar du även i framtagande av beslutsunderlag samt med statistik utifrån verksamhetens behov.
I ditt uppdrag kommer du att arbetsleda vuxenhandläggare varför vi vill att du har erfarenhet av handläggning för vuxna med funktionsnedsättning samt insatsen personlig assistans. Det är ytterst viktigt att du i din arbetsledning arbetar för att upprätthålla ett gott brukarfokus, att bemötandet av brukare är gott samt att bistånd/insatser är kostnadseffektiva och av god kvalitet.
I din roll som 1:e socialsekreterare är du en närvarande arbetsledare samt samverkar med aktörer och socialtjänsten och representerar stadsdelen i olika sammanhang i staden. Det kan även bli aktuellt att eventuellt företräda nämnden i förvaltningsrätt och kammarrätt. Du kommer ha ett nära samarbete med dina kollegor på enheten samt med enhetschef och du kommer ha en aktiv roll i enhetens uppföljning och målarbete.
Vi möjliggör dig ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med stor möjlighet att påverka, samtidigt som arbetet kräver ödmjukhet utifrån den makt vi har att göra skillnad för dem vi är till för. Vi arbetar aktivt med att alla som arbetar på enheten skall uppleva att de utvecklas och stärks i sin yrkesroll kontinuerligt över tid. Enheten har som mål för 2021 att fokusera extra på att skapa förutsättningar till förbättrade möjligheter för dem vi är till för.
KVALIFIKATIONER
Ett krav för denna tjänst är att du har en socionomexamen alternativt annan examen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig samt flerårig erfarenhet av arbete med handläggning av ärenden inom funktionshinder, företrädesvis vuxenhandläggning och personlig assistans. Önskvärt är också att du har erfarenhet av arbetsledning och av arbete som 1:e socialsekreterare.
Då tjänsten innefattar en hel del administrativt arbete samt utfärdande av exempelvis tjänsteutlåtande behöver du ha en god förmåga att uttrycka sig i svenska språket i tal och skrift. Mycket goda kunskaper i dokumentationssystemet Treserva krävs.
Som 1:e socialsekreterare behöver du ha en god förmåga att skapa kontakter, samarbeta och underhålla relationer. På ett ansvarsfullt och självgående sätt skapar du engagemang och får andra med dig. Du är lojal och handlar i enlighet med fattade beslut, mål, policys och riktlinjer samt har en problemlösande och analytisk förmåga. I denna roll är det även viktigt att du är tydlig i din kommunikation och att du har en förmåga att kunna fatta beslut.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
I denna rekrytering kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.
Som en del av urvalsprocessen kommer vi att använda oss av arbetspsykologisk testning. De sökande som uppfyller kraven kommer få testen skickat till uppgiven e-post. Kontrollera därför även skräpkorgen i din mail.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi värnar om våra medarbetares hälsa och erbjuder bl.a. friskvårdsbidrag, rabatterade träningskort och cykelförmån. Vi har rökfri arbetstid.
När du söker jobb hos oss tar vi endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem, i enlighet med GDPR.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.