OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Nu söker vi dig som vill vara med och forma vår nya och spännande enhet Myndighetsenheten Barn- och assistans Hisingen!
Vi söker nu en 1:e socialsekreterare för tillsvidareanställning till Myndighetsenheten barn- och assistans. Enheten sitter i dagsläget på Vingen, Amhults torg. Enheterna arbetar för en samlokalisering nära Semla Lagerlöfs torg, där två av enheterna dagsläget arbetar på Dunfins gata och två enheter kommer att vara belägna i trevliga lokaler på Rimmaregatan. Enheten tar emot ansökningar för barn, ungdomar och unga vuxna samt alla ansökningar om personlig assistans på Hisingen. Vi har valt att samla all kompetens kring personlig assistans på en enhet för att höja kvaliteten inom assistansutredningar. Enheten består av tre arbetsgrupper med 6-7 socialsekreterare per grupp som leds av tre 1:e socialsekreterare. Enheten har även två mentorer som stöttar upp där det behövs och avlastar dig som 1:e socialsekreterare i metodstödet.
Som 1:e socialsekreterare har du en arbetsledande roll där du ansvarar för det dagliga arbetet på enheten tillsammans med dina 1: e kollegor. Vi möjliggör dig ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med stor möjlighet att påverka samtidigt som arbetet kräver ödmjukhet utifrån den makt vi har att göra skillnad för dem vi är till för. Vi arbetar aktivt med att alla som arbetar på enheten skall uppleva att de utvecklas och stärks i sin yrkesroll kontinuerligt över tid. I ditt uppdrag säkerställer du att socialsekreterarna arbetar i enlighet med det politiska uppdraget och det regelverk som gäller, att bemötande av brukare är av god kvalitet, att dokumentation följer de regler som gäller samt att insatser är kostnadseffektiva och rättssäkra. En del av arbetet kommer också vara att ta hand om viss administration och mätetal som berör enheten.
En viktig del är att anpassa ledarstilen och metodstödet till socialsekreterarnas behov och som nära arbetsledning ta tillvara gruppens kunskaper och erfarenheter. Du verkar också för en professionell samverkan både internt och externt. Rollen innebär även att representera enheten i olika sammanhang i staden och att företräda nämnden i förvaltningsrätt och kammarrätt. I nära samarbete med dina kollegor och enhetschef kommer du ha en aktiv roll i enhetens förbättrings- och utvecklingsarbete.
Enheten präglas av ett prestigelöst och gott arbetsklimat där vi tillsammans ska trivas och att man vill både brukare och varandra väl.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har långvarig erfarenhet av myndighetsutövning samt goda kunskaper i aktuella lagstiftningar, SoL och LSS. Du har kunskap om metoden IBIC (Individens behov i centrum) samt god dokumentations- och datavana.
Meriterande om du har erfarenhet av arbetsledning samt är särskilt kunnig inom rättspraxis inom personlig assistans och/eller barnärenden LSS.
Du står för den värdegrund som finns på din arbetsplats och är mån om att denna översätts i handling utifrån följande kompetensområden:
Ansvarsfull
Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.
Lyhörd
Du lyssnar på andra människor i syfte att förstå deras behov. Du söker aktivt efter andras synpunkter och perspektiv samt är mottaglig för dem genom att visa respekt, hänsyn och omtanke. Du arbetar för sammanhållning i arbetsgruppen och ser misslyckanden som något att lära sig av och skapar utrymme för dialog.
Stabil/trygg
Du arbetar effektivt under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under tidspress.
Strukturerad
Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet.
ÖVRIGT
Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden.
I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden
Du kan endast skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem eftersom all hantering av personuppgifter skall ske enligt GDPR.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.