OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Burlöv är en spännande kommun i tillväxtregionen mellan Malmö och Lund. Vi har en nära organisationskultur som möjliggör och betonar samarbete, innovation och ett hållbart arbetsliv. Tillsammans utvecklar vi verksamheten och skapar värde för våra medborgare.
Vill du vara med och bygga det attraktiva, tillgängliga, hållbara och trygga Burlöv?
Individ och familjeomsorg består av myndighetsutövning, familjebehandling, socialpsykiatri och service. Samverkan är en förutsättning för vårt arbete och en viktig del av vårt uppdrag. Gemensamt hittar vi individuella lösningar med fokus på det förebyggande. I vårt aktiva utvecklingsarbete förenklar vi för medborgare och medarbetare genom digitala lösningar.
Vill du vara med och utveckla socialtjänsten så att vi tillsammans kan möta morgondagens utmaningar?
ARBETSUPPGIFTER
Som 1:e socialsekreterare är ditt uppdrag att leda och fördela det dagliga arbetet, ärendehandleda och stödja handläggarna. Du skall vara väl förtrogen med lagstiftning och regelverk inom socialtjänstens område för att kunna ansvara för en professionell ärendehantering och rättssäkerhet, samt enligt mål och riktlinjer som är beslutade av nämnden. En stor del av arbetet innebär också att leda utvecklingsarbetet utifrån uppsatta mål och främja metodutveckling inom området Barn och unga, samt familjerätten.
Du kommer att ha ett nära samarbete med enhetschef, samt med övriga 1:e socialsekreterare inom IFO. En viktig del av arbetet är samverkan, både internt och externt.
I uppdraget ingår också att introducera och stödja nya medarbetare så att de ges möjlighet att växa och känna sig trygga i rollen. Det är även viktigt att du tillvaratar kompentensen hos mer erfarna medarbetare.
Enheten Barn och familj består av utredningsgrupp, familjerätt och administratörer. Vi sitter i nya lokaler på bästa läge precis vid tågstationen i Arlöv.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom och har flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom aktuella områden för tjänsten.
Du har erfarenhet av att driva utvecklingsfrågor utifrån aktuell forskning och rättstillämpning inom områden samt implementering av nya metoder. Du är van vid att arbeta med såväl akut problematik och ta beslut i viktiga frågor som med långsiktiga mål för verksamheten utifrån ett arbetsgivarperspektiv.
Viktiga egenskaper är att du är strukturerad i ditt arbete, lugn och stabil i stressiga situationer, samt lyhörd i kontakten med andra och har en god förmåga att lyssna in kollegors behov och vägleda dem framåt i arbetet. Du har även förmåga att kunna hantera prioriteringar för enhetens arbete. Vi ser gärna att du är en positiv person som ser möjligheter i stället för hinder och verkar för en trivsam arbetsplats.
Du är lojal och handlar i enlighet med fattade beslut, mål, policys och riktlinjer samt har en problemlösande och analytisk förmåga. I denna roll är det även viktigt att du är tydlig i din kommunikation, kan utrycka dig i både tal och skrift och att du har en förmåga att kunna fatta beslut. Som 1:e socialsekreterare behöver du ha en god förmåga att skapa kontakter, verka för samverkan och samarbete samt bidra till att verksamheten utvecklas positivt.
ÖVRIGT
Vill du veta mer om Burlövs kommun välkomnar vi dig till www.burlov.se.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.