OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Burlövs kommun - den kreativa mötesplatsen för boende, näringsliv, utveckling och kultur.
Här skapar vi värde för våra medborgare i en kommun i tillväxt.
Vill du vara med och bygga det attraktiva, tillgängliga, hållbara och trygga Burlöv?
Barn och familjeenheten är en del av Individ och familjeomsorgen och inför 2021 så genomförs en omorganisation där enheten kommer att bli mindre och samtidigt flytta till nya fantastiska lokaler på bästa läge.
Förslaget på ny organisation är att Barn och familj består av utredningsgrupp och familjerätt, familjehemsgrupp samt enhetschef och 1:e socialsekreterare.
Mitt i denna spännande förändring så söker vi en ny 1:e socialsekreterare med specialistområde utredning.
ARBETSUPPGIFTER
Som 1:e socialsekreterare blir ditt uppdrag att fördela ärenden och arbetsuppgifter samt stödja och handleda arbetsgrupperna i deras dagliga arbete utifrån gällande lagstiftning och beprövade metoder samt att bidra till en professionell ärendehantering och rättssäkerhet. Du håller även i regelbundna teamträffar.
Du har en viktig kontrollfunktion där du ansvarar för att ärenden handläggs korrekt enligt gällande lagstiftning och föreskrifter samt enligt mål och riktlinjer som är beslutade av nämnden.
Du håller i metodgrupp samt håller dig á jour med regelbunden aktuell forskning och rättstillämpning inom aktuellt område för tjänsten.
En viktig uppgift är att introducera och stödja nya medarbetare i socialt arbete så att de ges möjlighet att växa och känna sig trygga i rollen. Det är även viktigt att du tillvaratar kompentensen hos mer erfarna medarbetare.
KVALIFIKATIONER
Till tjänsten söker vi dig som har socionomexamen och som har flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom aktuellt område för tjänsten.
Som 1:e socialsekreterare behöver du ha en god förmåga att verka för samverkan och samarbeta samt bidra till att verksamheten utvecklas positivt. Att kunna arbeta både i team och självständigt är en förutsättning i denna roll. Du är lojal och handlar i enlighet med fattade beslut, mål, policys och riktlinjer samt har en problemlösande och analytisk förmåga. I denna roll är det även viktigt att du är tydlig i din kommunikation och att du har en förmåga att kunna fatta beslut. Du har god kännedom om aktuell forskning inom aktuellt område och är drivande i utvecklingsfrågor.
Du är van vid att arbeta med såväl akut problematik och ta beslut i viktiga frågor som med långsiktiga mål för verksamheten utifrån ett arbetsgivarperspektiv. Du är strukturerad i ditt arbete, lugn och stabil i stressiga situationer samt klarar av att bemöta och hantera oro hos andra människor. Tillsammans med medarbetarna arbetar du för att skapa en trivsam arbetsplats.
ÖVRIGT
Burlövs kommun ser mångfald som en styrka i vårt gemensamma uppdrag.
Vi erbjuder utvecklingsorienterade arbetsplatser som kännetecknas av trivsel och arbetsglädje. Våra medarbetare är engagerade och i högsta grad delaktiga i att steg för steg realisera kommunens mål och uppdrag utifrån vår värdegrund.
Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Enhetschef Anders Moberg
040-6256109
Socialsekreterare Romela Seremet
040-6256355
Facklig företrädare kan nås via kommunens växel
040-625 60 00
Samordnare Ivana Mandic
0729 819308
Avdelningschef Lena Lundgren
040-6256162
Enhetschef Mina Sandberg
040 625 68 80
Enhetschef Gunilla Ahlstrand
040-625 6125