OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.
I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?
Välkommen med din ansökan till en engagerad arbetsgrupp med bra struktur.
Målgruppen är barn och ungdomar 0-18 år och deras familjer.
Enheten består idag av en mottagningsgrupp, två utredningsgrupper, en SSPF-koordinator, en socialadministratör och två 1:e socialsekreterare som finns behjälpliga i det dagliga arbetet.
ARBETSUPPGIFTER
1:e socialsekreterares uppgift är att metodhandleda och arbetsleda det dagliga arbetet genom att handleda socialsekreterarna på enheten, såväl enskilt som i grupp. Arbetet innebär ett nära samarbete med enhetschef samt med övriga enheter som finns runt barn, ungdomar och familjer. Samverkan sker både i enskilda ärenden samt i det mer övergripande arbetet. Utöver de arbetsledande funktionerna innebär arbetet även att säkerställa en rättssäker handläggning med god kvalitet av ärenden. För oss är det viktigt att vi har ett professionellt bemötande mot våra familjer och samarbetspartners, och att vi har ett öppet och tillåtande klimat.
Allt arbete på enheten sker utifrån BBIC och vi använder Treserva. För att lyckas i vårt uppdrag är det viktigt att skapa en hög grad av delaktighet med de familjer vi möter utifrån att de är experter på sina egna liv. Vårt uppdrag är att skapa förutsättningar till ett lyckat förändringsarbete utifrån familjens behov och våra krav. Samtliga utredningsprocesser synliggörs genom kontinuerliga ärendegenomgångar, vilket underlättar för dig i din roll som arbetsledare att ha full koll på samtliga pågående utredningar på enheten.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen och flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom området barn och unga. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som 1:e socialsekreterare. Om du inte har det, tror vi att detta är en spännande utmaning för en duktig och erfaren socialsekreterare. Du har BBIC-utbildning och goda kunskaper inom relevant lagstiftning. Har du vidare utbildning kring hur olika risk- och skyddsfaktorer samspelar är det meriterande.
Som person är du positiv, kunnig, engagerad och tycker om utmaningar och att driva utvecklingsarbete. Det är viktigt att du är tydlig och konkret, men samtidigt ödmjuk och prestigelös. Du behöver ha en god förmåga att möta olika medarbetares behov av stöd på olika nivåer och med olika metoder. Du kan självständigt prioritera det dagliga arbetet och har förmågan att snabbt ställa om utifrån nya behov och perspektiv.
Vi erbjuder dig ett utmanande, utvecklande och mycket viktigt uppdrag där du har stora möjligheter att påverka och vara delaktig. Du kommer att få tillgång till kontinuerlig kompetensutveckling och processhandledning och bli väl omhändertagen.
För att arbeta inom barn- och ungdomsenheten krävs att du har ett giltigt utdrag (högst ett år gammalt) från belastningsregistret. Ansökningsblanketten hittar du i länken nedan.
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/
Varmt välkommen med din ansökan!
Intervjuer sker löpande allteftersom ansökningar inkommer.
Arbetspsykologiska tester kan komma att användas som urvalsmetod.
ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.