OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.
I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?
Biståndsenheten i Ale rekryterar ytterligare en 1:e socialsekreterare. Enheten ansvarar för myndighetsutövning enligt SoL och LSS avseende barn, unga, vuxna och äldre med fysisk, neuropsykiatrisk och/eller psykisk funktionsnedsättning samt lag om färdtjänst.
Enheten består av 12 engagerade socialsekreterare, en socialadministratör, en 1:e socialsekreterare och en enhetschef. Utöver myndighetsutövning arbetar vi aktivt med samverkan och utveckling inom olika områden och din insats som 1:e socialsekreterare är mycket viktig. Du erbjuds kompetensutveckling, internt nätverk och extern processhandledning tillsammans med övriga 1:e socialsekreterare och arbetsledare inom IFO. Din arbetsplats kommer att vara belägen i centrala Älvängen, nära pendeltåg och E45:an.
ARBETSUPPGIFTER
Som 1: socialsekreterare ska du på enhetschefens uppdrag planera och driva det operativa arbetet samt följa upp verksamheten.
Dina arbetsuppgifter kommer att bestå av metodhandledning avseende utredningsarbete enligt socialtjänstlagen (SoL), lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och lag om färdtjänst samt utifrån övrig gällande lagstiftning, rättspraxis och vägledning. Som 1:e socialsekreterare ansvarar du för den dagliga arbetsledningen och stödet som handläggarna behöver. Du arbetar med omvärldsbevakning, tar fram och följer statistik, utbildar på enheten samt introducerar nyanställda. Att främja god samverkan med externa och interna verksamheter är en mycket viktig del i arbetet liksom att aktivt arbeta med verksamhetsutveckling.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom/likvärdig utbildning.
Vi ser gärna att du är en trygg person som:
• Har gedigen erfarenhet av myndighetsutövning avseende aktuella målgrupper och är väl förtrogen med gällande lagstiftning.
• Har lätt för att skapa tillit och förtroende i professionella relationer.
• Är prestigelös och ser lösningar.
• Gillar att samarbeta och är en lagspelare men som också kan arbeta självständigt.
• Är bra på att dela med dig av dina erfarenheter och lär av andras.
• Har god analytisk och kommunikativ förmåga och kan skapa engagemang.
• Är strukturerad och kan behålla fokus trots omgivningens olika krav.
• Har god förmåga att prioritera och kan fatta beslut när det behövs.
• Har god förmåga att utrycka dig i tal och skrift.
• Gillar utveckling!
Goda kunskaper om verksamhetssystemet Treserva, IBIC samt SAMSA är ett krav.
B-körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.
Ett löpande arbete med urval samt intervjuer kan komma att påbörjas redan före sista ansökningsdatum. Arbetspsykologiska tester kan komma att användas som urvalsmetod.
Tjänsten tillsätts om erforderliga beslut fattas.
Välkommen med din ansökan!
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.
Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.
Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ann-Kristin Forslund, enhetschef
0704-32 04 21
Fackliga representanter nås via växeln
0303-33 00 00
Ann-Kristin Forslund, biståndschef
0704-32 04 21
Fackliga representanter nås via kommunens växel
0303-33 00 00
Enhetschef för Biståndsenheten Martina Berisson
0303-33 04 21