1:e socialsekreterare till ekonomiskt bistånd och vuxen

1:e socialsekreterare till ekonomiskt bistånd och vuxen

Arbetsbeskrivning

Som medarbetare i Vännäs kommun spelar du en viktig roll och gör skillnad för medborgarna. Med värdeorden nytänkande, välkomnande och livfullt som grund bygger vi välfärden tillsammans. Välkommen med din ansökan!




Beskrivning
Individ- och familjeomsorgen (IFO) har idag 32 medarbetare.

20 personer arbetar med myndighetsutövning gällande barn, vuxna, familjerätt, äldre och LSS.

På mottagningsgruppen arbetar 2 socialsekreterare. Inom barngruppen arbetar 5 socialsekreterare. Barngruppen arbetsleds av 1:e socialsekreterare. Inom gruppen för vuxen och ekonomiskt bistånd arbetar 5 socialsekreterare med att handlägga ekonomiskt bistånd, missbruk, psykisk ohälsa, hemlöshet och våld i nära relationer. Inom biståndshandläggargruppen arbetar 5 handläggare med handläggning av äldre och LSS. Biståndshandläggargruppen arbetsleds av en gruppledare. En handläggare arbetar med familjerätt. 12 personer arbetar i kommunens egen öppenvårdsenhet. Deras arbete är uppdrag från socialsekreterare och rådgivning. Öppenvården arbetsleds av en gruppledare.

Till myndighetsutövningen vuxen/ekonomiskt bistånd söks nu en 1:e socialsekreterare. Tillsammans med 1:e socialsekreterare för barn och unga, gruppledare för äldre/LSS samt gruppledare för öppenvården ingår du i IFOs ledningsgrupp.



Arbetsuppgifter
Som 1:e socialsekreterare arbetsleder du gruppen av socialsekreterare i deras dagliga arbete. Vi tror på individens egen förmåga och arbetet handlar om att se möjligheter och motivera våra kommuninvånare att ta tillvara på och utveckla sina egna resurser. Individ- och familjeomsorgen, IFO vuxen består idag av 5 socialsekreterare som arbetar med ekonomiskt bistånd och bistånd vuxen enigt SoL och LVM. Det är denna grupp som du kommer att arbetsleda. Arbetet som 1:e socialsekreterare innebär att du ska stödja och vägleda socialsekreterarna i deras utredningsarbete, bedömningar och val av insatser.

IFOs verksamheter är under utveckling så du kommer vara en del i det utvecklingsarbetet. Du tar emot nya ärenden och ansvarar för ärendefördelning, samt medverkar i ärenden, när så behövs. Trygga och upprätthålla rättssäkerheten inom gruppen. Verka för att valda biståndsinsatser är kvalitetssäkrade och kostnadseffektiva. I tjänsten ingår även viss del egen handläggning.

Du fungerar som kunskapsresurs och skapar förutsättningar för att arbetet bedrivs enligt aktuell kunskap, beprövad erfarenhet och forskning. Utöver detta ansvarar du för att introducera nyanställda socialsekreterare, metod- och ärendehandleda, att arbetet bedrivs enligt gällande delegationsordning och lagstiftning samt att antagna rutiner och riktlinjer följs. Du företräder nämnden i förvaltningsrätt och kammarrätt i förekommande fall. En annan del av uppdraget innefattar att arbeta aktivt med processer, förbättringar, metodimplementering, att verka för att arbetet är kvalitetssäkrat samt att ta fram och uppdatera rutindokument.

Du främjar delaktighet, ansvarstagande, utveckling, arbetsglädje och ett gott arbetsklimat. I tätt samarbete med IFO-chef driver och utvecklar du verksamheten.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen och flerårig erfarenhet av myndighetsutövningen inom socialtjänsten med inriktning mot ekonomiskt bistånd, missbruk, psykisk ohälsa samt våld i nära relationer. Du har tidigare erfarenhet av arbete i arbetsledande funktion och brinner för verksamhetsutveckling. Du har god förmåga att leda och utveckla andra. Du behöver vara väl förtrogen med utredningsarbete, uppföljningar av insatser, lagstiftning och regelverk inom socialtjänsten.

Som 1:e socialsekreterare är det viktigt att du har ett tillitsfullt samarbete och goda relationer, såväl internt som externt. Det är viktigt att du kan balansera ödmjukhet med den tydlighet som ett myndighetsutövande kräver. Att du har ett respektfullt bemötande och kan förmedla trygghet är en självklarhet. Du har lätt för att anpassa dig efter ändrade förutsättningar i vardagen och har en god förmåga att vara fokuserad i arbetet även i ansträngda situationer. Som person är du ansvarstagande och har en god förmåga att planera och organisera ditt arbete. Du ska även ha goda kunskaper i det svenska språket såväl i tal som i skrift och vara van att arbeta och dokumentera i IT-miljöer samt ha dokumentations- och utredningsvana. Du behöver vara flexibel, kreativ, ansvarsfull och uthållig samt ha god samarbets- och initiativförmåga, samt klara att prioritera i vardagsarbetet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.



Villkor
B-körkort krävs.

Kontaktpersoner på detta företaget

Bemanningsenheten reception

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Vård- och omsorgsförvaltningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 mars 2022
  • Ansök senast: 22 mars 2022

Besöksadress

Storgatan 2
Heby

Postadress

Heby kommun
Heby, 74488

Liknande jobb


Socialsekreterare till Barnenheten 0-12 år Huddinge Kommun

Socialsekreterare till Barnenheten 0-12 år Huddinge Kommun

24 december 2024