1:e socialsekreterare till familjehems- och familjerättsenheten

1:e socialsekreterare till familjehems- och familjerättsenheten

Arbetsbeskrivning

Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.

I kommunen är vi cirka 2 500 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?

Familjehems- och familjerättsenheten rekryterar en 1:e socialsekreterare. Enheten arbetar med familjehemsvård, skolfam och familjerätt. Den 1:e socialsekreterare vi nu rekryterar vänder sig mot familjehemsvård och skolfam.

ARBETSUPPGIFTER
Din roll som 1:e socialsekreterare är att arbetsleda två av enhetens grupper, bestående av fyra barnsekreterare respektive fyra familjehemssekreterare, i deras dagliga arbete med myndighetsutövning gällande placerade barn och ungdomar samt rekrytering, utredning, utbildning och handledning av uppdragstagare. Du har en samordnande roll där vår utgångspunkt är barnets bästa och ett salutogent förhållningssätt gentemot våra klienter/uppdragstagare samt gentemot varandra. Som 1:e socialsekreterare har du även en arbetsledarroll för kommunens Skolfamteam.

Som 1:e socialsekreterare ansvarar du för den dagliga arbetsledningen och stödet som medarbetarna behöver, enskilt och i grupp. Du arbetar med omvärldsbevakning, metodutveckling samt introducerar nyanställda. Att främja god samverkan med externa och interna verksamheter är en viktig del i arbetet liksom att aktivt arbeta med verksamhetsutveckling. I Ale präglas arbetet av närheten till aktuella aktörer inom uppdraget. Detta gör även möjligheten att påverka större.

Enheten arbetar med tillitsbaserat ledarskap, med tydliga förväntningar och dialogbaserat arbete. Som 1:e socialsekreterare får du din arbetsledning av enhetschef.

Du erbjuds kompetensutveckling, internt och externt nätverk samt extern ledarskapsutveckling tillsammans med övriga arbetsledare inom IFO. Din arbetsplats kommer att vara belägen i centrala Nödinge, nära pendeltåg och E45.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom med flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom området familjehemsvård och/eller barn och unga. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta som 1:e socialsekreterare.

Du har utbildning i BBIC och Kälvestensmetoden och är väl förtrogen med relevant lagstiftning. Har du utbildning inom, och praktisk erfarenhet av, tillitsbaserat ledarskap är det meriterande.

Som person är du positiv, kunnig, engagerad, tycker om utmaningar och att driva utvecklingsarbete. Det är viktigt att du är tydlig och konkret, och samtidigt ödmjuk och prestigelös. Du behöver ha en god förmåga att möta olika medarbetares behov av stöd på olika nivåer och med olika metoder. Du kan självständigt prioritera det dagliga arbetet och har förmågan att snabbt ställa om utifrån nya behov och perspektiv. Du är ansvarstagande och har ett tydligt fokus på uppdraget.

Vi erbjuder dig ett utmanande, utvecklande och mycket viktigt uppdrag där du har stora möjligheter att påverka och vara delaktig.

Vi använder oss av arbetspsykologiska tester vid rekrytering.

För att arbeta inom sektor socialtjänst krävs att du har ett giltigt utdrag (högst ett år gammalt) från belastningsregistret. Ansökningsblanketten hittar du i länken nedan.
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/

ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Sammanfattning

Liknande jobb


Teamledare ekonomiskt bistånd

Teamledare ekonomiskt bistånd

21 oktober 2024

Teamledare ekonomiskt bistånd

Teamledare ekonomiskt bistånd

21 oktober 2024

Arbetsledare

Arbetsledare

23 oktober 2024

Handledare till familjerätten i en kommun i Stockholms län

Handledare till familjerätten i en kommun i Stockholms län

22 oktober 2024