OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill bli 1:e socialsekreterare för vår mottagsgrupp!
På Funktionsstöd i Sydväst finns idag tre enheter med inriktning barn och unga vuxna, vuxna samt psykiatri. De tre enheterna är samlokaliserade i trevliga och rymliga lokaler på Järnbrotts Prästväg 2. I januari år 2023 kommer vi även ha skapat en mottagsgrupp och söker nu en 1:e socialsekreterare till den gruppen. Gruppen kommer bestå av 4 socialsekreterare som ska ta emot nya ärenden som inkommer till Funktionsstöd Sydväst. Mottagsgruppen kommer även handlägga förhandsbesked för hela förvaltningen för funktionsstöd. Totalt på Funktionsstöd Sydväst arbetar just nu ca. 50 socialsekreterare, 6 förste socialsekreterare och 3 enhetschefer. Funktionsstöd Sydväst ansvarar för handläggningen av ca 2000 funktionsstödsärenden.
Som 1:e socialsekreterare på enheten är tanken att du säkerställer att socialsekreterargruppen arbetar i enlighet med det politiska uppdraget och det regelverk som gäller, att bemötande av brukare är av högsta kvalitet, att dokumentation följer de regler som gäller samt att bistånd enligt SOL /insatser enligt LSS är kostnadseffektiva och rättssäkra.
Helhetssyn och kunskap inom hela funktionshinderområdet är mycket viktigt eftersom mottaget kommer arbeta med både SOL och LSS samt alla ärendetyper inom Funktionsstöd.
En del av arbetet kommer också vara att ta hand om viss administration och mätetal som berör enheten.
En viktig del är att anpassa ledarstilen och metodstödet till socialsekreterarnas behov och som nära arbetsledning ta tillvara gruppens kunskaper och erfarenheter. Du verkar också för en professionell samverkan både internt och externt. Rollen innebär även att representera oss i olika sammanhang i staden och att företräda nämnden i förvaltningsrätt och kammarrätt. I nära samarbete med dina kollegor och enhetschef kommer du ha en aktiv roll i enhetens förbättrings- och utvecklingsarbete.
Funktionsstöd i Sydväst präglas av ett positivt sätt av alla medarbetarnas engagemang, höga kunskapsnivå och ansvar för ett gott arbetsklimat där man vill både brukare och varandra väl.
Vi erbjuder dig en stimulerande och ansvarsfull roll med stor möjlighet att påverka samt tillgång till handledning och kompetensutveckling. Du kommer till en arbetsplats där du har möjlighet att utvecklas och utveckla
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer relevant.
Du har tidigare erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten och kunskaper om dess lagstiftning. Du har erfarenhet av samverkande myndigheter samt erfarenhet av utredning utifrån IBIC.
Då tjänsten innefattar administrativt arbete samt utfärdande av exempelvis tjänsteutlåtande behöver du ha en god förmåga att uttrycka dig i svenska språket i både tal och skrift
Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat i en arbetsledande roll och har erfarenhet av att leda andra.
Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt.
Du visar engagemang för organisationen, har en positiv inställning till arbetet och följer fattade beslut, verksamhetsplan, mål och riktlinjer. Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat.
Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt.
ÖVRIGT
Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden.
I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden
Du kan endast skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem eftersom all hantering av personuppgifter skall ske enligt GDPR.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.