1:e socialsekreterare till Placeringsenheten

1:e socialsekreterare till Placeringsenheten

Arbetsbeskrivning

Vi söker två nya 1:e socialsekreterare till Placeringsenheten i Lerums kommun.
Vill du bli vår nya kollega?
Vi kommer att påbörja en spännande resa med utbildning och implementering av Signs of safety under hösten. För att skapa bra förutsättningar för alla medarbetare i detta utvecklingsarbete utökar vi nu med en 1:e socialsekreterare och då vår nuvarande 1:e socialsekreterare kommer att gå vidare till annat uppdrag söker vi med det två 1:e socialsekreterare.
En 1:e socialsekreterare med ansvar för socialsekreterare som arbetar med myndighetsansvaret för placerade barn och unga, barnsekreterare, och en 1:e socialsekreterare med ansvar för socialsekreterare som ansvarar för rekrytering/ utredning och handledning av familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner, familjehems- och kontaktsekreterare. Dessa grupper har ett nära samarbete så det kommer vara en naturlig del för er som förste socialsekreterare att arbeta nära tillsammans.
Vår enhet består av två grupper, sex barnsekreterare varav en senior, samt en familjehem- och kontaktsekreterargrupp med fem medarbetare. Vi har även två medarbetare som arbetar med familjerätt. Vi arbetar med placerade barn och unga 0 – 21 år och med deras nätverk. Tillsamman arbetar vi för att våra placerade barn och unga ska få goda förutsättningar att bli ansvarstagande och självständiga individer.




ARBETSUPPGIFTER
Arbetet som 1:e socialsekreterare innebär att du står för det nära och dagliga stödet till de socialsekreterare som ingår i ditt team. Du leder och fördelar arbetet och metodhandleder medarbetarna. I uppdraget ingår också att se till att arbetet bedrivs enligt gällande delegationsordning och lagstiftning samt att antagna rutiner och riktlinjer följs. Vi har ett nära samarbete med Barn- och unga enheten och vi delar lokaler för att främja samarbetet.
Som 1:e för barnsekreterarna behöver du vara väl insatt i lagstiftning, arbeta självständigt kunna fatta beslut och coacha handläggarna i deras uppdrag.
Du arbetar tätt ihop med din 1:e kollega och övriga kollegor på uppdrag av enhetschef och utifrån våra politiska mål och uppdrag. Du kommer att ha regelbunden processhandledning med de övriga 1:e socialsekreterare som arbetar med barn och unga i Lerums kommun. Du kommer även ingå i GR:s nätverk och har möjlighet att gå Yrkesresan.


KVALIFIKATIONER
Har du det lilla extra?
Vi söker dig som har socionomexamen och flerårig erfarenhet familjehemsvård respektive myndighetsutövning inom den sociala barn- och ungdomsvården. Du har ett eget driv mot utveckling är positiv och har en förmåga att inspirera andra. Du kan skapa lugn i stressade situationer och ser hellre lösningar än problem. För att kunna leda och fördela arbetet på ett bra sätt behöver du vara ansvarsfull, strukturerad och ha en god planering. Du är flexibel och lyhörd för att saker och ting inte alltid blir som man tänkt sig.
En annan viktig egenskap är förmågan att skapa och bibehålla goda relationer med såväl interna som externa samverkanspartner och uppdragstagare. Att visa respekt och omsorg för andra och samarbeta för att tillsammans nå bästa resultat är din utgångspunkt.
Du har goda kunskaper om BBIC respektive Kälvesten eller andra utredningsmetoder av familjehem. Du känner dig trygg i handläggning och dokumentation samt de lagrum som styr vår verksamhet. Du omvärldsbevakar och tycker om att förmedla ny kunskap. Erfarenhet av arbete som 1:e socialsekreterare inom den sociala barn- och ungdomsvården respektive familjehemsvård är meriterande. Har du också något som du tror kan vara det lilla extra i en verksamhet är det ett plus.
Vad kan vi erbjuda?
Du kommer tillsammans med chef leda en arbetsgrupp som är ansvarstagande, har hög kompetens och som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Det är en grupp som värnar om varandra, har humor och kan bjuda på sig själva.
Kommunen erbjuder extern handledning, friskvårdsbidrag, färsk frukt och gratis kaffe/te. Nu när covid-restriktioner äntligen släppt har vi åter gemensam fredagsfrukost. I våra fina omgivningar kan du ta en podd-promenad eller bara ta en promenad för reflektion.

Möjlighet finns att semesterväxla och vi har årsarbetstid. Det finns bra kommunikationer och kontoret ligger precis bredvid pendelstationen. I närheten finns ett parkeringshus där det är gratis att parkera. Arbetsplatsen ligger vid Bagges Torg där det finns tillgång till ett flertal affärer samt restauranger där man kan inhandla lunch om man önskar.

Intervjuer kan komma att påbörjas under ansökningstiden.


ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Lerums kommun, Placeringsenheten
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 maj 2022
  • Ansök senast: 12 juni 2022

Liknande jobb