OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Hos oss på Oskarshamns kommun får du möjlighet att utvecklas i din yrkesroll. Oskarshamns kommun utsågs 2016 till en av de 50 mest spännande arbetsgivarna inom offentlig sektor. Det är våra egna medarbetare som har gett oss högt betyg, framför allt för att vi har kreativ arbetsmiljö med spännande och meningsfulla jobb. Vi får också högt betyg för att vi är goda kollegor som skapar trivsel på arbetsplatsen.
Oskarshamn har ett urstarkt näringsliv med energifokus, ett fantastiskt kust- och inland och ett rikt kultur- och fritidsliv.
Individ och familjeomsorgen i Oskarshamn har gått från en mer traditionell verksamhet till en mer serviceinriktad socialtjänst. Det övergripande målet är en organisation som är lättillgänglig, synlig och begriplig för brukaren.
Verksamheten är uppdelad i två delar: myndighet samt råd och stöd.
Vi erbjuder ett nära ledarskap som både kan ta hand om det vardagliga arbetet tillsammans med medarbetarna och som kan utveckla, kunskapsbasera och kvalitetssäkra verksamheten. Barn- och familjesektionen består av en sektionschef, tre enhetschefer och tre 1:e socialsekreterare med respektive ansvarsområde, utredningsenhet, placeringsenhet och råd och stödenhet.
Utredningsenheten består av två socialsekreterare vid mottagningsfunktionen och sju socialsekreterare i utredning.
Socialsekreterarna vid utredningsenheten arbetar med att utreda familjers situation, resurser och behov samt följa upp öppenvårdsinsatser.
Placeringsenheten består av sex socialsekreterare och fyra familjehemssekreterare. Socialsekreterarna vid placeringsenheten arbetar med de barn som är placerade i familjehem eller på HVB.
Socialsekreterarna har utbildning i BBIC och kommunen har ordinarie BBIC-licens. Båda enheterna har egen handledning med extern handledare.
ARBETSUPPGIFTER
Som 1:e socialsekreterare ingår följande arbetsuppgifter:
- att arbetsleda socialsekreterarna och familjehemssekreterarna i det vardagliga arbetet
- utveckla och kvalitetssäkra vårt arbete tillsammans med enhetschef och grupp
- nära samarbete med enhetschef och övrig arbetsledning inom sektionen barn och familj
- omvärldsbevaka
- samverka internt och externt
- ett visst handläggararbete vid arbetsanhopning
- eventuellt företräda nämnden vid förvaltnings- och kammarrätt
Tillsammans med övriga BBIC-utbildare ska du utbilda nyanställd personal, hålla gruppen uppdaterad inom BBIC samt se till att den licensen efterföljs.
Har du inte den utbildningen idag så kommer du att erbjudas den.
KVALIFIKATIONER
Du är socionom, gärna med en gedigen erfarenhet av arbete inom socialtjänstens barn- och ungdomsvård. Du har goda kunskaper i lagstiftning samt BBIC. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift - andra språk är meriterande.
Dessutom är du riktigt bra på att vårda och bygga goda relationer, kommunicera och samarbeta med andra.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
B-körkort är ett krav.
Vi har rökfri arbetstid.
Vi erbjuder ett flexibelt friskvårdsavtal.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänst.
Kontaktpersoner på detta företaget
Harriet Hveen Hugosson
0491-88 608
Martina Johansson
0491-76 47 83
Olof Svensson,
0491-88950
Britt Wyckman
0491-88927
Madelene Walett
0491-764629
Sektionschef Anne Borgenäs
0491-764772
SSR Helena Johansson
0491-88637
Vision Ann Holgersson
0491-76 46 43
Sektionschef Anne Borgernäs
0491-76 47 72.
Sektionschef Olof Svensson,
0491-88950