OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Lysekils kommun arbetar ca 1400 medarbetare som har Sveriges viktigaste jobb – vi gör skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Det är med andra ord ett arbete att känna stolthet över. Vårt jobb är att ge de 14 400 invånarna i Lysekils kommun service, stöd och hjälp. Tillsammans utvecklar vi verksamheterna.
Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära havet och naturen – här finns möjlighet till både eftertanke och äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. På livetilysekil.se http://www.livetilysekil.se/ får du veta mer om hur ett liv i vår kommun kan se ut.
Vår vision: Lysekils kommun är en hållbar och attraktiv kommun året runt som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Lysekil är en självklar mötesplats och ledande inom maritima näringar.
Beskrivning
Är du en person med stort engagemang för socialt arbete, har flerårig erfarenhet från arbete inom socialtjänsten och då främst inom familjehemsvården? Har du ledaregenskaper och drivs av att ha fokus på utveckling och kvalitetssäkring av arbetet? Då ser vi gärna att du söker till vår verksamhet i Lysekil, med kontor ett stenkast från havet.
Efter organisationsförändringar vid årsskiftet har vi nu en organisation som är fördelad i en myndighetsavdelning och en utföraravdelning. Resursteamet (utförarenhet) består av flera olika kompetenser som arbetar riktat mot familjehem och familje- eller vuxenbehandling. Vi har även en verksamhet inom enheten, Familjens Hus, som arbetar förebyggande kring barn, ungdomar och föräldrar.
Vi utökar nu vår familjehemsgrupp och tillsätter en 1:e socialsekreterare. Som 1:e socialsekreterare hos oss arbetar du främst i en arbetsledande funktion gentemot familjehemssekreterarna. I tjänsten ingår det även att vara familjehemssekreterare.
Arbetsuppgifter
Uppdraget innebär primärt att arbetsleda, fördela och tillsammans med medarbetarna följa upp och utveckla familjehemsvården. Arbetet innebär vidare att metodhandleda medarbetarna samt att säkerställa att arbetet bedrivs enligt gällande delegationsordning och lagstiftning samt att antagna rutiner och riktlinjer följs. Det innebär också att stå för omvärldsorientering, att vara med och skapa förutsättningar för att arbetet bedrivs enligt aktuell kunskap, beprövad erfarenhet och forskning. Du främjar delaktighet, arbetsglädje, utveckling och ett gott arbetsklimat
Som familjehemssekreterare arbetar du med att rekrytera, utreda, och handleda familjehem. Det innebär bland annat att åka på hembesök, göra intervjuer samt stötta familjehemmen i deras uppdrag. Målet är att våra familjehem ska vara i egen regi och att de ska få ett kvalificerat stöd på olika nivåer utifrån vad barnet och familjen behöver. Vi arbetar även med att utveckla tydliga strukturer runt arbetet då barn akut behöver placeras i jourhem. Detta med syfte att skapa trygghet i samarbetet och för barnen. Du har ett nära samarbete med socialsekreterare/barnsekreterare och tillsammans arbetar vi för att de familjehemsplacerade barnen ska få likvärdiga möjligheter som andra barn. Vi värdesätter teamarbetet mellan barnsekreterare och familjehemssekreterare.
Inom Resursteamet pågår nu en aktiv utvecklingsprocess som du får möjlighet att vara en del av. Utifrån vårt uppdrag är vi angelägna om att kompetens- och kvalitetssäkra vår verksamhet kontinuerligt utifrån brukarens bästa. Vi har en flexibel hållning där vi tillsammans inom Resursteamet individanpassar insatser där allas kompetenser tas tillvara. Ett nära samarbete inom Resursteamets alla delar är under utformande.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionom- eller socialpedagogisk examen, eller annan för tjänsten adekvat högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har flera års erfarenhet av att ha arbetat som familjehemssekreterare och att du har en relevant vidareutbildning exempelvis Nya Kälvesten intervjumodell, BBIC samt handledarutbildning för familjehemssekreterare. Tjänsten kräver goda kunskaper kring trauma och anknytning. Meriterande är erfarenhet av att arbetsleda.
Övriga kompetenser som vi värdesätter för denna tjänst är att du har god kommunikativ förmåga och att du är trygg, lugn och stabil i din yrkesroll. Du förväntas ha ett coachande och pedagogiskt förhållningssätt gentemot dem du leder och möter i ditt arbete och du ser vikten av gott samarbete. God förmåga att strukturera, prioritera och entusiasmera ser vi som en förutsättning för arbetet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Låter tjänsten som något för dig så önskar vi att du skickar in din ansökan så snart som möjligt. Intervjuer sker fortlöpande.
Välkommen med din ansökan!
Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Innebär ditt nya arbete en flytt för dig och din partner?
Vi hjälper medflyttare till nytt arbete i ny livsmiljö. Hjälpen handlar främst om att stötta din medflyttare till nytt arbete eller studier. Det kan även handla om andra frågor som är viktiga i samband med en flytt, till exempel boende, barnomsorg, fritidsaktiviteter och andra nätverk.
Vill du veta mer om vad medflyttarservice kan hjälpa dig med är du välkommen att kontakta agneta@medflyttarservice.se , mobil 072-7331343. Ta gärna en titt på hemsidan för medflyttarservice på adress medflyttarservice.se för mer information.