OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra.
Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
ARBETSUPPGIFTER
Drivs du av möjligheten att göra skillnad för personer med funktionsnedsättningar och att arbeta för att rätt person skall få rätt insats i rätt tid? Då kan det vara just dig vi söker!
Vi söker nu två st 1:e socialsekreterare till vår enhet i Centrum. En med inriktning somatik och en med inriktning psykiatri. Vi söker dig som ser meningsfullheten i att skapa bättre förutsättningar att ge metodstöd och hålla hög nivå på uppdraget. Vi eftersträvar ett nära dagligt metodstöd vilket innebär krav på hög tillgänglighet för att stötta gruppen i snabba processer.
Som 1:e har du en arbetsledande roll där du, tillsammans med 1:e kollega, ansvarar för det dagliga arbetet på enheten. Vi möjliggör ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med stor möjlighet att påverka. Vi arbetar aktivt med att alla som arbetar på enheten skall uppleva att de utvecklas och stärks i sin yrkesroll kontinuerligt över tid.
I ditt uppdrag säkerställer du att socialsekreterarna arbetar i enlighet med det politiska uppdraget och det regelverk som gäller. Vidare ingår i uppdraget att säkerställa ett gott bemötande av brukare, att dokumentation följer gällande regler samt att bistånd/insatser är kostnadseffektiva och rättssäkra. I arbetet ingår även viss administration och mätetal som berör enheten.
En viktig del är att anpassa ledarstilen och metodstödet till socialsekreterarnas behov och som nära arbetsledning ta tillvara gruppens kunskaper och erfarenheter. Du verkar också för en professionell samverkan både internt och externt. Rollen innebär även att representera enheten i olika sammanhang i staden och att företräda nämnden i förvaltnings- och kammarrätt. I nära samarbete med dina kollegor och enhetschef kommer du ha en aktiv roll i enhetens förbättrings- och utvecklingsarbete.
Du kommer i ditt uppdrag att metodhandleda ca sju socialsekreterare i respektive inriktning.
Vi är en HBTQI-certifierad enhet, där alla medarbetare på enheten får medverka i utbildningsinsatser för att vi skall kunna leva upp till det ansvar som certifieringen innebär. För oss är det en självklarhet att eftersträva mångfald och en bred representation av olika identiteter inom arbetsgruppen. Genom detta stärks vår kompetens och förståelse för dem vi möter i vår yrkesutövning och det förhöjer nivån på bemötandet både internt och externt.
Urval och intervjuer kommer att ske löpande under annonseringen. Tänk på att skicka in din ansökan så snart som möjligt.
Välkommen till oss!
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har tidigare erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten och kunskaper om lagstiftning och om samverkande myndigheter samt erfarenhet av utredning utifrån IBIC.
Då tjänsten innefattar administrativt arbete samt utfärdande av exempelvis tjänsteutlåtande behöver du ha en god förmåga att uttrycka dig i svenska språket i både tal och skrift.
Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat i en arbetsledande roll och har erfarenhet av att leda andra, gärna som 1:e socialsekreterare.
Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt. Du visar engagemang för organisationen, har en positiv inställning till arbetet och följer fattade beslut, verksamhetsplan, mål och riktlinjer. Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter och projekt i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt.
ÖVRIGT
Urval och intervjuer påbörjas under ansökningstiden.
I den här rekryteringen kommer du få svara på ett antal frågor där du får beskriva din kunskap inom området i stället för att skicka ett personligt brev.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
Som medarbetare i förvaltningen för funktionsstöd erbjuder vi dig:
- Trygg anställning med goda anställningsvillkor
- Heltid med möjlighet till deltid
- Introduktion vid nyanställning
- Kompetensutveckling
- Friskvårdsbidrag, cykelbidrag samt andra rabatter och erbjudanden
Du kan endast skicka in din ansökan via vårt rekryteringssystem eftersom all hantering av personuppgifter skall ske enligt GDPR.
Tillsättning sker under förutsättning att tjänsten inte behöver tas i anspråk i förvaltningen eller stadens omställningsarbete.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi valt rekryteringskanaler och önskar inte erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- eller rekryteringshjälp.