OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Valdemarsvik är en skärgårdskommun i södra Östergötland belägen utmed E 22. Kommunen har ca 7700 invånare. Här finns enastående natur med skogen och havet. En pärla vid Östersjöns enda fjord, Valdemarsviken. Inom Valdemarsviks kommun pågår förändringsarbete och en stor del av verksamheten omfattas av utvecklingsarbetet som styrs av vår vision 2025. Läs gärna mer om vår kommun och vårt arbete på www.valdemarsvik.se
Sektor Stöd och omsorg har ca 350 medarbetare som arbetar inom socialtjänst, äldreomsorg och med funktionshindrade eller inom hälso- och sjukvård. Vårt uppdrag är omfattande och en viktig del av den samhällsservice vi vill ge våra kommuninvånare.
ARBETSUPPGIFTER
Individ- och familjeomsorgen i Valdemarsviks kommun söker en 1:e socialsekreterare till vår Råd och stöd-enhet då vår nuvarande socionom ska gå vidare mot nya uppdrag. Som 1:e socialsekreterare får du arbeta i nära samarbete med enhetschefen på IFO i frågor som bland annat handlar om att driva utvecklingsarbete och ha en omvärldsbevakning. Du kommer vara arbetsledare för 4 kreativa medarbetare som arbetar med utförarverksamhet inom IFO. Ditt arbete innebär bland annat att arbets- och metodhandleda medarbetarna såväl i grupp som individuellt i kvalificerat utrednings- och förändringsarbete. Som 1:e socialsekreterare stöttar du medarbetarna i det dagliga arbetet.
Tillsammans med två andra 1:e socialsekreterare (en för vuxengrupp/biståndshandläggare och en för barngruppen) utgör ni förste- grupp för IFO:s verksamhet och det förutsätts att du har bra samarbetsförmåga. Du kommer att jobba nära IFO chef och samverka i team i syfte att skapa en bra sammanhållen verksamhet som samarbetar kring klienten.
På individ och familjeomsorgen är vi totalt 22 medarbetare inklusive en öppenvårdsverksamhet för barn och unga, Råd och Stöd, som tillsammans med skolans centrala elevhälsa utgör Barn och Ungdomsteamet. Inom IFO ryms även Barn- och ungdomsgruppen samt vuxen och handläggargrupp SoL och LSS.
I gruppen du förväntas leda och ingå finns socialsekreterare och familjebehandlare som arbetar mot målgruppen barn och unga 0-20 år, och även inriktad på familjer och barn med NP-problematik. Ett av våra viktigaste uppdrag är att arbeta med hemmaplanslösningar och tidiga insatser. En del i det verksamhetsutvecklande arbetet handlar även om förebyggande arbete och samverkan. Arbetet i familjerna sker utifrån såväl ett miljöterapeutiskt som familjeterapeutiskt perspektiv och innehålla både stödjande och bearbetande samtal. Vår familjebehandling grundar sig på systemteori, anknytningsteori och till viss del även kognitiv beteendeterapi.
Vi arbetar med att stärka föräldrars kompetens och gynnar en positiv kommunikation i familjen. Arbetet i och med familjerna handlar om att stärka positiva relationer och skapa en stabilare grund för föräldrar att utöva sitt föräldraskap. En viktig del i detta handlar om att stärka nätverk kring barn och familjer. De möten vi har sker på olika arenor såsom i hemmiljö, i skolan, i Råd och Stöds lokaler eller på någon plats där klienten upplever trygghet.
Råd och stöds arbete sker utifrån såväl ett service- som ett myndighetsperspektiv men även
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är viktigt att du har erfarenhet av att arbeta i familjer där ett lösningsfokuserat synsätt krävs. Vi ser gärna att du har dokumenterade erfarenheter av nätverksarbete och vidareutbildning inom familjebehandling.
Du behöver kunna kommunicera väl i tal och skrift samt ha goda kunskaper i dokumentation och erfarenhet av att ha arbetat enligt BBIC. Det är meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat i uppdragsform tillsammans med andra professioner och ser utveckling som något positiv.
Till vår arbetsgrupp ser vi gärna en person som vill bli en del av vår gemenskap och som är lyhörd, positiv samt har ett gott bemötande. Du har god samarbetsförmåga samt lätt för att entusiasmera andra och delar vår syn på hur en bra och trygg arbetsplats kan utformas i samverkan med andra. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.
B-körkort.
ÖVRIGT
Vi kan erbjuda Dig en trevlig och erfaren arbetsgrupp, extern handledning och friskvårdspeng upp till 2 500 kr/år. Vi har flexibel arbetstid och vi tillämpar ledighet vid så kallade ”lätt och klämdagar”. Det innebär att du har möjlighet till kortare arbetsdag dagen före röd dag och ledigt på klämdagar. Vi är en kommun som ser positivt på den professionella utvecklingen.
Inför rekryteringsarbetet ha vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka.
Vi tillämpar provanställning.
OBS! Ansökningarna kommer att behandlas löpande, så vänta inte med din ansökan.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tf Enhetschef IFO Susan Gren
0123-191 00
1:e socialsekreterare IFO Pelle Ahnlund
0123-191 00 vxl
Enhetschef Hemsjukvården Eva Edström
0123-19100
Enhetschef Cathrine Karlson
0123-193 22, 070-301 91 56
Enhetschef Magdalena Ståhl
070-601 06 12
Enhetschef Charlotte Holgersson
0123-194 46, 070-645 71 60
IFO-chef Louise Skymnevik
0123-191 00
Enhetschef Hemsjukvården Eva Edström
0123-19227
MAS Lena Borgman Fred
0123-19321
Enhetschef Peter Tirheden
0123-192 44