OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Hisingen är en del av socialtjänsten i Göteborgs Stad. Vi är en av fyra socialförvaltningar. Vi arbetar målmedvetet för att skapa en bättre vardag för invånarna på Hisingen.
Vi erbjuder stöd inom individ- och familjeomsorg, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med fritidsverksamhet samt förebyggande arbete kring till exempel folkhälsoarbete, samhällsplanering, lokalt trygghetsarbete och integrationsfrågor.
Vill du ha ett viktigt och meningsfullt arbete där vi alla tillsammans utvecklar socialförvaltningen Hisingen där "vi är ett starkare ord än jag". Välkommen med din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Nu söker Barn och Unga Myndighet, Hisingen, en 1:e socialsekreterare som vill vara med och utveckla arbetet med barn och unga på Hisingen. Avdelningen består av en Mottagningsenhet, tre Utredningsenheter, en Familjevåldsenhet, ett team som arbetar med unga i riskzon för kriminalitet (TUR) samt två Barnsekreterarenheter. Enheterna har stöd av socialadministratörer. Idag sitter de tre Utredningsenheterna på olika ställen geografiskt men på sikt planeras det för att dessa tre skall sitta tillsammans med Borstbindaregatan.
Vi söker en 1:e socialsekreterare till utredningsenheten på Höstvädersgatan som ska arbetsleda en grupp av sex socialsekreterare som utreder barn och unga 0-18 år. Enheten består av en enhetschef och tre utredningsgrupper med målgrupperna 0-12 år, 0-18 år och 13-18 år som leds av varsin 1:e socialsekreterare. Du förväntas vid behov kunna arbetsleda alla enhetens socialsekreterare. Uppdraget kan förändras över tid om förutsättningarna förändras.
Som 1:e socialsekreterare har du en arbetsledande roll och är en arbetsgivarrepresentant som arbetar på uppdrag av enhetschefen inom verksamhetsområdet barn och unga myndighet. Det huvudsakliga uppdraget är att utreda barns och ungdomars behov av stöd och skydd efter inkommen anmälan/ansökan. I dina arbetsuppgifter ingår t.ex. att introducera nya socialsekreterare i handläggningsprocessen och yrkesrollen, ansvara för ärendegenomgångar med socialsekreterarna både enskilt och i grupp, stödja socialsekreterarna i att analysera och processa sina ärenden för att komma fram till bedömningar och beslut, säkerställa att handläggning och dokumentation bedrivs enligt gällande lagstiftning och riktlinjer med barnets bästa i fokus och att bemötandet av de barn och familjer vi är till för är av högsta kvalitet. Du verkar för en professionell samverkan både internt och externt. Rollen innebär även att representera oss i olika sammanhang i staden och att företräda nämnden i förvaltningsrätt och kammarrätt. Som 1:e socialsekreterare arbetar du nära enhetschefen med uppföljning, statistik och verksamhetsutveckling. Som anställd i Göteborgs stad har du tillgång till utbildningar, löpande kompetensutveckling och extern handledning.
Vi erbjuder ett stimulerande och ansvarsfullt arbete med möjlighet att vara med och påverka utvecklingen på enheten där vi har en god sammanhållning och ett stort engagemang för arbetet med barn och unga!
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom.
Erfarenhet av arbetsledning inom BoU myndighet är meriterande.
Det är också meriterande med erfarenhet av arbetsledning inom barn och unga.
Som person tar du ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens och brukarnas bästa i fokus. Du tar dina uppgifter på allvar, är mån om att slutföra det du påbörjat och ser till att arbetet blir utfört på rätt sätt. Du kan på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i ett problem, se samband samt föreslå möjliga lösningar.
Du har förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt och kan anpassa din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation.
Du arbetar effektivt och strukturerat under stress, kan balansera olika krav och behåller lugnet i svåra situationer. Du skiljer på sak och person och kan ta välgrundade beslut under press. Du ser till att arbetet slutförs och följer upp resultatet.