OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Heby Kommun är en växande landsbygdskommun med närhet, trygghet och livskvalitet. Vi påverkar människors liv och tillsammans skapar vi möjligheterna.
Vill du ha ett kreativt uppdrag inom socialt arbete där du verkligen kan göra skillnad i någons vardag?
Ditt uppdrag
Två kollegor i vuxenteamet ska vara föräldralediga och samtidigt har vi sökt projektmedel för att starta upp verksamhet med ”Bostad först” som kommer engagera intern personal.
Vi vill därför redan nu söka efter nya kollegor som vill komma och arbeta med oss om vår projektansökan beviljas. Vi söker en vikarierande teamledare med ett genuint intresse för socialt arbete och att hjälpa andra att lyckas i sitt arbete. Dagarna är omväxlande och du har stor frihet i hur du lägger upp ditt arbete. Vi erbjuder dig en arbetsplats medarbetarna kan rekommendera. Vi lämnar gärna ut referenser som kan berätta om hur det är att arbeta hos oss! Du välkomnas till en arbetsplats som har roligt tillsammans och arbetet kännetecknas av omväxling, inflytande, korta beslutsvägar och ett gott samarbete. För att lyckas krävs framåtsträvande socialarbetare som bidrar med sina idéer och sitt engagemang. Här behövs du!
Vi söker en kollega till en kombinerad tjänst som 1:e socialsekreterare/teamledare 50% och socialsekreterare 50%. Som socialsekreterare i vuxengruppen kommer du att utreda, bedöma och följa upp insatser enligt SoL, LVM och LVU med inriktning på i huvudsak vuxna personer över 18 år med problematik inom våld i nära relation, missbruks- och beroendeproblematik samt hemlöshets- och bostadsfrågor. I dina arbetsuppgifter som 1:e socialsekreterare ingår bl.a. att samordna och fördela det dagliga arbetet. Du ansvarar också för enskild metodhandledning samt gruppvägledning, introduktion av nyanställda och för att stimulera till delaktighet i utvecklingsfrågor. I dina arbetsuppgifter ingår att vara aktiv i utvecklingsarbetet såväl internt som externt för att på bästa sätt kunna skapa bra förutsättningar för de personer som har behov av hjälp från oss. En viktig del är att aktivt bidra till ett gott bemötande. I din roll ingår att driva utveckling av verksamheten för att säkerställa att handläggningen är rättssäker och av hög kvalitet. Du kommer att samordna och ingå i ett glatt team på fyra. Du har stöd av enhetschef samt övriga teamledare inom IFO, tillgång till vägledning i grupp samt extern handledning. Du ingår i ledningsgruppen med enhetschefer och andra teamledare där ett gemensamt utvecklingsarbete bedrivs. På kontoret sitter vuxengruppen tillsammans med övrig socialtjänst. Det finns ett väl upparbetat samarbete vilket ger bra förutsättningar att åstadkomma goda resultat tillsammans.
Din profil
Vi söker dig som har socionomexamen alternativt annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig med avseende på behörighetskrav för att arbeta med unga. Om behörigheten inte finns idag bör det finnas en plan på hur behörighet ska nås. Mångårig erfarenhet av relevant myndighetsutövning inom socialtjänsten är ett krav. Du har kunskap och kan navigera i välfärdssystemen. Som person är du initiativrik, lyhörd, ansvarstagande och har en helhetssyn i ditt arbete. Du är flexibel och skicklig på att prioritera. Du har en väl utvecklad samarbetsförmåga, ett stort intresse för socialt arbete, drivs av att skapa goda relationer och verka för en bra stämning. Du har god förmåga att sätta dig in i andras situation och motivera till förändring. Ett gott bemötande är en självklarhet för dig! Du trivs med att stödja och vägleda i arbetet med en rättssäker myndighetsutövning och har en god förmåga till reflektion och analys. Du kan motivera och fatta välgrundade beslut. Eftersom kommunikation och dokumentation är en stor del av arbetet är det ett krav att du är noggrann vad gäller dokumentation och handläggning och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Vi använder Viva som verksamhetssystem. Erfarenhet av arbetsledning, systemorienterat arbetssätt, ASI, FREDA, MI och Viva är meriterande.
Stort vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Körkort är ett krav.
Välkommen med din ansökan!
Heby kommun värdesätter de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald tillför verksamheten. Vi ser därför gärna sökande av alla kön och med olika födelsebakgrund och livserfarenhet.
Din ansökan och övriga handlingar som ingår i rekryteringsprocessen blir allmän handling när du registrerar din ansökan i vårt rekryteringssystem Varbi.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Heby kommun är en växande och framtidsfokuserad landsbygdskommun där ledordet är hållbarhet. Hos oss arbetar drygt 900 medarbetare och vi erbjuder utvecklande arbetsplatser med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb. Som medarbetare hos oss blir du sedd, hörd och får växa tillsammans med dina kollegor. Vi påverkar människors liv, ger så bra service som möjligt till våra invånare och ansvarar för att utveckla vår kommun varje dag. Tillsammans skapar vi möjligheterna.