1st Line Supporttekniker

Arbetsbeskrivning

IT-Centrum bildades den 1 januari 2019 som en gemensam nämnd ansvarig för IT-verksamheten för kommunerna Heby, Knivsta, Tierp, Älvkarleby och Östhammar. Den här tjänsten är placerad i Tierp men resor till de andra medlemskommunerna i arbetet sker.

Nämndens ansvarsområde är inom såväl övergripande strategiska och taktiska frågor som IT-operativa. Nämnden ska arbeta för att möjliggöra för kommunerna att arbeta i en samverkanskultur för att få mer effektiva lösningar. Dessutom medverka i de fem kommunernas digitala utvecklingsarbete och stödja verksamhetsinsatser som är IT-relaterade.
IT-Centrum, som ansvarar för all utveckling, installation, drift, support och förvaltning av de fem samverkanskommunernas gemensamma IT-driftsystem, IT-infrastruktur, arbetsplats- och telefoni-system, är inne i en stark utvecklingsfas där behovet är stort av flera kompetenta medarbetare. Viktiga egenskaper är förutom hög teknisk kompetens, förändringsbenägenhet, vilja till delaktighet, stort tålamod och kompisanda.

Bygget av det framtida IT-Centrum är inte färdigt så det finns stora möjligheter att vara med och påverka utifrån de ramar som ytterst kommunernas ledningsgrupper ger oss. I vår organisation ser vi det som självklart att du vill utvecklas och hos oss finns förutsättningarna. Läs gärna mer om de fem kommunerna, och deras olika verksamheter, på respektive kommuns hemsida.

ARBETSUPPGIFTER
Arbetet som supporttekniker hos IT-Centrum innefattar en stor variation av ärenden. Allt ifrån enklare support för enskilda användare till att vara den som först får besked om ett större problem som behöver eskaleras inom organisationen. Du arbetar med att lösa IT relaterade problem som uppstår hos användarna, administrerar behörigheter och hanterar användarnas enheter när mjukvaran eller hårdvaran felar. Användarna kontaktar oss primärt via vår helpdesk telefon eller via formulär på vår hemsida. Vi möter även användarna direkt på våra kontor vid bokade besök.

En vanlig dag på jobbet innefattar att som en del av vårt supportteam:

• Hantera ärenden i telefon, ärendehanteringssystem och vid besök
• Felsöka via remoteverktyg
• Analysera och kategorisera inkomna ärenden
• Prioritera och eskalera ärenden enligt uppsatta rutiner och processer
• Följa upp och återkoppla i pågående ärenden
• På plats besök hos användarna kan förekomma
• Felsöka användarnas hårdvara, exempelvis PC, Iphone/Ipad




KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har ett intresse för teknik, är serviceinriktad och gillar problemlösning. Du är kommunikativ och kan framföra lösningar på ett pedagogiskt och tålmodigt sätt.

För att lyckas i den här rollen tror vi att du:

• Har goda kunskaper i Windowsoperativsystem samt Officepaketet
• Är engagerad, flexibel och serviceinriktad
• Gillar problemlösning och är lösningsinriktad
• Har en bra förmåga att prioritera och arbeta med flera aktiva ärenden.
• Kan uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska.



Meriterande är:
• Telefonvana
• Erfarenhet av arbete i en helpdesk med ärendehanteringssystem
• Kunskaper i Active Directory
• Har B-körkort

ÖVRIGT
Vi har kontor på huvudorterna i samtliga medlemskommuner. Det finns också goda möjligheter till att arbeta på distans via satellitkontor i Uppsala eller hemifrån.
Vi tillämpar flextid.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tierps kommun, IT-enheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 oktober 2022
  • Ansök senast: 27 november 2022

Liknande jobb


19 november 2024

19 november 2024