OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Värnamo kommun ligger mitt i Småland, där E4 möter väg 27, i en tillväxtregion med Gnosjöanda och hög sysselsättning. Som medarbetare hos oss arbetar du med människan i fokus och skapar en värdefull arbetsdag, som ger värde för såväl dig som för medborgarna.
Beskrivning
Omsorgsförvaltningen, enhet myndighet, söker dig som vill arbeta som biståndshandläggare med inriktning äldreomsorg.
Vi söker en tillsvidaretjänst och en föräldraledighet på 1 år men möjlighet till förlängning.
Arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare ansvarar du för att informera om kommunens utbud av omsorgstjänster till nya och befintliga omsorgstagare. I mötet med den enskilde utreder och bedömer du resurser och behov inför beslut om insatser med tydliga mål avseende social omsorg enligt socialtjänstlagen.
I arbetsuppgifterna ingår också att följa upp, utvärdera samt ompröva redan beviljade insatser.
Omsorgsförvaltningen driver ett förändringsarbete med målsättning att samarbete och samverkan sker tvärprofessionellt på individ, grupp och organisationsnivå i syfte att vidareutveckla vårt fokus på att säkerställa invånarens behov lugnt, effektivt och med individen i fokus.
Du förväntas delta och vara en del av samarbetet i vårt förändringsarbete. Med entusiasm bidrar du till att utveckla ett nära samarbete med kollegor inom hela omsorgsförvaltningen såsom hemtjänst, vård- och omsorgsboende, demensteam, dagverksamhet, hälso- och sjukvård, samt övrig socialtjänst.
Vi söker dig som är modig, tar initiativ i utvecklings- och samverkansfrågor och brinner för att vara en del av en arbetsplats som tillsammans skapar framtidens vård- och omsorg. Tillsammans med oss går du en spännande framtid till mötes med förändringar som påverkar och utvecklar myndighetsutövningen och ditt arbetssätt som biståndshandläggare.
Du arbetar utifrån Värnamo kommuns värdegrund där individens behov står i centrum. Vidare verkar du för och bidrar till en god arbetsmiljö tillsammans med dina kollegor.
Vi arbetar i Combine med handläggning enligt metoden IBIC (Individens behov i centrum)
Vi erbjuder dig ett roligt och stimulerande arbete med goda möjligheter till personlig utveckling, medarbetarskap och möjlighet till extern handledning.
Drivs du av att göra skillnad i människors vardag och har viljan, engagemanget och intresset för målgruppen är det här uppdraget för dig!
Kvalifikationer
Socionomprogrammet, sociala omsorgsprogrammet eller motsvarande utbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig. Kunskap om för området gällande lagstiftning, förordningar och föreskrifter. Kunskap om utredning och handläggning av ärende och insatser. Förmåga att inhämta uppgifter, sammanställa, analyser och utvärdera olika handlingsalternativ och göra en bedömning som utmynnar i förslag om åtgärd.
Du har ett strukturerat arbetssätt, är analytisk och initiativtagande. Då arbetet innebär många kontakter med olika samarbetspartners behöver du även vara relationsskapande, lyhörd och lösningsorienterad för att hitta de individuella rätta lösningarna.
Har du erfarenhet av verksamhetssystemet Combine, IBIC arbetssätt, individen i centrum och/eller Cosmic Link, är detta meriterande liksom erfarenhet av att ha arbetat med biståndshanläggning SOL. Då kommunikation och dokumentationen är av stor betydelse i arbetet som biståndshandläggare, behöver du kunna uttrycka dig väl i svenska språket såväl muntligt som skriftligt.
Varmt välkommen med din ansökan!
Villkor
Körkort erfordras.
Intervjuer kan komma att ske under rekryteringstiden.
I Värnamo kommun annonseras alla tillsvidareanställningar på heltid. Om du i stället önskar deltid och verksamheten kan tillgodose en lägre sysselsättningsgrad är det givetvis en möjlighet.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna tjänstetillsättning.