OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda hållbara möten med invånare, brukare och kunder.
I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi är en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 8 500 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap/ledarskap och Modiga idéer.
Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!
Barn- och utbildningsförvaltningen organiserar 41 förskolor, 24 grundskolor och en gymnasieskola med tre enheter, plus ett antal gemensamma enheter som särskolan och verksamhet för barn och ungdomar med funktionsnedsättningar. Tillsammans är vi cirka 3 000 medarbetare.
Gökstensskolan ligger centralt i Torshälla. På Gökstensskolan går cirka 680 elever från förskoleklass till årskurs nio och arbetar tillsammans med cirka 75 personal.
Personalen är uppdelade i tre olika arbetslag enligt följande fördelning:
* F-3 Lådan med 8 klasser och integrerad skolbarnomsorg
* 4-6 med 3 klasser
* 7-9 med 14 klasser fördelade på två arbetslag
Hos oss står varje enskild elevs kunskapsutveckling i fokus. Vi utgår från att alla barn och ungdomar vill och kan utvecklas, utifrån sina olika förutsättningar och behov. Vi har god erfarenhet och kompetens att stödja varje elevs utveckling, utifrån talang, intressen och behov. Samspel är något vi värderar högt på skolan.
På Gökstensskolan befinner vi oss i ett spännande utvecklingsskede där vi fokuserar på de entreprenöriella kompetenserna och ämnesövergripande arbete i samspel med andra aktörer i samhället. Just nu arbetar vi till exempel i ett projekt med MDH och Skolverket. Vill du vara med i vår utveckling?
Gökstensskolan skapar framtiden - Vi vill och vågar utmana tillsammans över gränserna
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifterna för de två tjänsterna skiljer sig åt, då vi söker assistenter till två elever med olika förutsättningar och behov. Det gemensamma i de båda rollerna är bland annat att du som assistent ska:
• Delta i all undervisning under skolveckan. Läraren leder och du som assistenten hjälper till och stöttar eleven utifrån behoven i klassrummet.
• Målsättningen med arbetet är att eleven ska delta i skolans verksamhet så självständigt som möjligt.
• Vara engagerad och intresserad utav läroplanen, LGR11, då den ligger till grund för undervisningen i klassrummet.
En av eleverna är rullstolsburen och du deltar under hela elevens skoldag, stöttar i lärande och ger eleven den omvårdnad som behövs för att skoldagen ska fungera, det kan till exempel innebära att du är ett stöd vid förflyttningar, exempelvis till och från matsalen och vid idrotten. Lyft kan förekomma. I övrigt är det en självständig elev varpå arbetsuppgifterna ofta tillkommer genom att vara lyhörd för elevens behov.
En av eleverna har NPF-problematik och deltar du under hela elevens skoldag. Du motiverar och stödjer eleven med inlärningen. Du hjälper eleven att finna lugn i sina studier och stödjer eleven genom skoldagens olika aktiviteter. Du behöver vara lyhörd för elevens behov i inlärningssituationen och under raster och luncher.
KVALIFIKATIONER
Vi ser helst att du som söker har en pedagogiskt inriktad utbildning som exempelvis fritidspedagog, förskolelärare, barnskötare eller elevassistent. Erfarenhet av arbete inom skola är ett krav.
Det är starkt meriterande om du har erfarenhet av praktiskt arbete som assistent till barn med behov av särskilt stöd. I den här tjänsten är kommunikation viktigt, därför vill vi att du har mycket goda kunskaper inom det svenska språket, både skriftligt och muntligt. Du bör även ha goda IT-kunskaper.
För oss är våra elever det viktigaste. Därför kommer stor vikt läggas vid personlig lämplighet för denna tjänst. De två eleverna har olika behov och därför skiljer det sig också i hur du böra vara som person beroende på tjänst.
Till eleven som har NPF-problematik söker vi en person med:
- Erfarenhet av ungdomar med NPF- diagnos
- Förmåga att motivera och stödja eleven i inlärningen
- Förmåga att hjälpa eleven att finna lugn i sina studier och stödja eleven genom skoldagens olika aktiviteter.
- Förmåga att arbeta tillsammans med annan skolpersonal
- Förutsättningar till att vara en god förebild
- Lyhördhet för elevens behov
- Lugn, trygghet och ett strukturerat förhållningssätt
- Förmåga att bygga kontakt med elevens familj, men vara tydliga med gränsen för yrkesrollen.
Till eleven som är rullstolsburen söker vi en person med:
- Kunskap och erfarenhet om ungdomar med fysiska funktionshinder
- Intresse och förståelse för ungdomar av idag
- Förmåga att bygga relationer
- Positivt förhållningssätt
- Lyhördhet för elevens behov
- Förmåga att bygga kontakt med elevens familj, men vara tydlig med gränsen för yrkesrollen.
Vi ser fram emot din ansökan!
ÖVRIGT
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den ligger till grund för vårt urval. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du anger annonsens referensnummer.
För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.
Enligt skollagen (2010:800) krävs att registerutdrag från Rikspolisstyrelsens belastningsregister uppvisas i samband med anställning för den här tjänsten.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ewa Kälvehed
016-710 25 24
Fredrik Wetterling
016-710 26 42
Elin Engström, Rekryteringskonsult
016-710 51 39
Jannice Kloibhofer, Rektor
016-710 18 11
Rekryteringsenheten (övrig tid)
016-710 70 77
Namn på facklig företrädare lämnas vid förfrågan
Jannice Kloibhofer finns enbart tillgänglig veck
Elin Engström finns tillgänglig vecka 28-29 och
Robert Isaksson
016-710 12 37
Kent Karlsson
016-710 11 30