OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Amanah är en organisation som arbetar för att öka kunskapen om hur man förebygger, motverkar och hanterar antisemitism och islamofobi.
Amanah kommer till hösten att inleda ett tre-årigt projekt finansierat av Allmänna Arvsfonden.
Projektet syftar till att digitalisera det arbete och den pedagogik som verksamheten idag bedriver med fokus på målgruppen barn och unga.
Till projektet söker vi nu två pedagoger som ska samverka med samarbetspartners i framtagning och insamling av pedagogiskt material till projektet. Materialet omfattar även tekniska delar.
Projektet består av en projektledare samt två pedagoger, en styrgrupp, samt referensgrupp och utvecklingsgrupp med främst unga deltagare.
Pedagogerna bör besitta god kommunikativ förmåga liksom intresse för Amanahs verksamhet och den aktuella målgruppen. En del av arbetet sker på engelska.
Pedagogens arbete kräver;
Pedagogisk utbildning och fallenhet för pedagogiska processer
God erfarenhet av framtagande av pedagogiskt arbetsmaterial
God kännedom om och erfarenhet av arbete med målgruppen barn och unga; 12 – 25 år
God kännedom om islam samt judendom.
God kännedom om islamofobi/antisemitism.
Pedagogisk högskoleutbildning är ett krav.
Starkt meriterande är om pedagogen har tidigare erfarenhet av arbete med frågor som berör islamofobi/antisemitism.
Pedagog 1 – Inriktning islamofobi 100 % tjänst
Pedagogen ska ta fram 6 pedagogiska moduler med material kring islamofobi över projektperioden. Pedagogen har kompetens inom islamofobi och arbetar med att samla in stora mängder data och forskning och tillsammans med kollegor, unga och samarbetspartners. Pedagogen ska skapa pedagogiska manus för moduler som ska bli själva utbildningsinnehållet.
Modulernas förarbete är omfattande och kräver research som pedagogen ansvarar för. Pedagogerna ska också extrahera kunskap från sakkunniga personer och företrädare som är relevanta.
Pedagogen arbetar med författning av texter samt framtagning av verktyg till varje modul.
Pedagog 2 – Inriktning antisemitism 100 % tjänst
Pedagogen ska ta fram 6 pedagogiska moduler med material kring antisemitism över projektperioden. Pedagogen har kompetens inom antisemitism och arbetar med att samla in stora mängder data och forskning och tillsammans med kollegor, unga och samarbetspartners. Pedagogen ska skapa pedagogiska manus för moduler som ska bli själva utbildningsinnehållet.
Modulernas förarbete är omfattande och kräver research som pedagogen ansvarar för. Pedagogerna ska också extrahera kunskap från sakkunniga personer och företrädare som är relevanta.
Pedagogen arbetar med författning av texter samt framtagning av verktyg till varje modul.