OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Botkyrka kommun är den femte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och cirka 6 000 medarbetare.
Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.
Tjänsten och arbetsuppgifterna
Varmt välkommen till utredning familj 1! Vi är en enhet som präglas av respekt, kompetens och ödmjukhet! Vi söker två samarbetsorienterade kollegor som vill vara en del av vårt team.
Verksamhetens uppdrag är att utreda behov och följa upp beviljade insatser för barn i åldern 0 - 18 år som utsatts för eller har bevittnat våld inom familjen. Verksamheten arbetar för att alla barn och ungdomar ska leva under goda uppväxtförhållanden och utvecklas gynnsamt. Vi vill erbjuda den bästa möjliga socialtjänsten inom givna ramar och arbetar med barnet i fokus.
Verksamheten har två enheter för myndighetsutövning med varsin enhetschef. Varje enhet är uppdelad i två mindre team med 6-7 socialsekreterare som leds av en förste socialsekreterare. Vi har administrativt stöd och ett dagligt, nära samarbete med de utförare/behandlare som tillhör verksamheten. Du har i ditt arbete kontinuerligt stöd av din förste socialsekreterare och dina kollegor, dessutom har vi regelbundna gruppmöten och ärendehandledning samt extern handledning.
Verksamheten består av personer med olika bakgrund, kunskaper och ålder. Varje dag går vi till jobbet för att barn och familjer i Botkyrka kommun ska få stöd och hjälp, idag, imorgon och i framtiden!
Som socialsekreterare hos oss utreder du barns behov av skydd och stöd. Tillsammans med barnet och föräldrarna planerar du insatser som du sedan följer upp. I vardagsarbetet utgår du från barnets- och föräldrarnassituation, kunskap, beprövad erfarenhet samt önskemål. Du tar även hänsyn till aktuell lagstiftning, riktlinjer och rutiner samt fattar beslut enligt gällande delegationsordning. En viktig del i arbetet är samarbete inom och mellan olika myndigheter, t.ex. förskolor, skolor samt andra aktörer. Dessutom dokumenterar du systematiskt och kontinuerligt ditt arbete. Eftersom det finns behov av samarbete med flera olika delar av socialförvaltningen för att tillgodose en familjs behov, kommer du ingå i ett team med kollegor från andra enheter.
Vi erbjuder dig
Arbetsplatsen ligger nära pendeltågsstationen i Tumba och Tumba centrum med butiker och trevliga restauranger. Förutom ett stimulerande och viktigt arbete erbjuder vi dig olika former av kompetensutveckling, årsarbetstid, friskvårdsbidrag, möjlighet till semesterväxling till extra lediga dagar m.m. Längre ner i annonsen under "förmåner" kan du läsa mer om vad kan erbjuda dig.
Du som söker till oss
Krav:
- Vi söker dig som har en socionomexamen.
- Du är uppdaterad inom ämnesområdet socialt arbete och har kunskap inom gällande lagstiftning.
- Att du dokumenterar sakligt och korrekt är en förutsättning men vi vill också att du har förmågan att dokumentera på ett koncist och kärnfullt sätt. För tjänsten krävs att du talar och skriver på svenska obehindrat.
Meriterande:
- Du har dokumenterad erfarenhet av myndighetsutövning och har arbetat med att utreda barn och unga.
- Vi ser gärna att du är utbildad inom och har erfarenhet av att jobba enligt BBIC och Signs of Safety.
Vem är du som söker? Arbetet innebär många kontaktytor där du hittar vägar in till ett konstruktivt och respektfullt samarbete med familjer, barn och kollegor inom enheten men även samarbetspartners inom andra delar av Socialförvaltningen. Det är viktigt att du besitter en stor känsla av ansvar och struktur för att kunna hantera dina ärenden, genomföra fattade beslut och förbättra våra processer inom enheten. Eftersom dagarna inte alltid är sig lika krävs det även en förmåga att kunna prioritera och vara flexibel Vi söker dig som är en effektiv kommunikatör för att hitta lösningar på uppkomna problem och utmaningar. Slutligen är det viktigt att kunna behålla lugnet och stabiliteten ävemn under pressade och oroliga situationer.
Om oss
Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. I vår kommun talas ungefär 100 olika språk och här lever människor med bakgrund från världens alla hörn.
Vi strävar efter att Botkyrkaborna ska vara delaktiga i kommunens utveckling och det är deras behov, rättigheter och förutsättningar som leder oss i arbetet. Vi har medborgarens fokus i allt vi gör.
Vi är öppna, ansvarstagande, modiga och energiska och letar alltid efter nya kollegor som vill vara med och skapa framtidens Botkyrka. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.
Är du vår nästa kollega? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!
Förmåner
Du som medarbetare är det viktigaste vi har för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag. Vi erbjuder därför en rad förmåner utöver den individuella lönen - för ett hållbart arbetsliv. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/att-arbeta-pa-botkyrka-kommun/jobba-tillsammans-med-oss/villkor-och-formaner
Botkyrka kommun arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sektionschef Anneth Löfgren
0853061916
SSR Kicki Nikoloulia
08-53062197
chef, Stöd- och Utvecklingseneheten Sara Hellblom Gustafsson
08-530 623 20
Chef Stöd- och utvecklingsenheten Sara Hellblom Gustafsson
070-886 13 33
HR-koordinator Jenny Bruhn
070-183 64 97
Enhetschef Katarina Lindström
0701826137