OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
HELSINGBORG -SUNDETS PÄRLA Helsingborg är det naturliga navet i den norra delen av den expansiva Öresundsregionen. Staden erbjuder såväl människor som företag unika möjligheter för utveckling och välbefinnande. Delaktighet, framtidstänkande och ständiga förbättringar utgör grunden för landets mest attraktiva stad. Inom Socialförvaltningens verksamhetsområde Barn och Familj finns Familjehemsenheten som har till uppgift att rekrytera familjehem samt följa upp familjehemsplaceringar i staden. Enheten består av 19 medarbetare som är uppdelade på rekryteringstjänster och uppföljningstjänster/Paddington. ARBETSUPPGIFTER Båda tjänsterna finns i uppföljning/Paddington och innehåller förutom uppföljningar att vara med i utvecklingen av familjehemsarbetet. Vi arbetar utifrån klara, strukturerade mål med Barnets Behov i Centrum, enligt BBiC-modellen. Vi är en av landets licensierade BBiC kommuner, vilket innebär att vi åtagit oss att alltid arbeta utifrån dessa ramar. Vårt mål är att ständigt utveckla och förbättra de områden vi har ansvar för. KVALIFIKATIONER För att vara socialsekreterare förutsätter vi att du är utbildad socionom. Du ska ha en öppen attityd till utveckling och nya metoder i socialt arbete eftersom socialtjänsten ständigt är i utveckling för att möta behov hos barn och familjer som vi kommer i kontakt med. Det är viktigt att du är positiv till samarbete med kolleger, ser till människors egna resurser och förmåga till förändring. Du måste vara öppen för flexibla arbetstider då det krävs en del kvällsarbete. Att du har körkort är en förutsättning för att kunna utföra arbetet. Du får gärna vara man då gruppen består av mest kvinnor. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Du har erfarenhet av utrednings- behandlings- och/eller uppföljningsarbete. Du har vana vid regelbunden dokumentation, då stor del av vårt arbete styrs av lagar och dokumentationsansvar.