2 Utvecklingsinriktade personalkonsulter till personalenheten

Arbetsbeskrivning

Katrineholm finns där västra och södra stambanorna möts, med goda förbindelser från Stockholm och Göteborg. Katrineholms kommun har cirka 33 000 invånare och befinner sig i ett expansivt läge. I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet! Läget är rätt – rätt geografiskt och rätt för handling och förändring. Vi är en kommun som växer och som vill fortsätta växa och utvecklas. Vårt mål är att bli 40 000 invånare. Vill du vara med?



Kommunledningsförvaltningen (KLF) har till uppgift att bistå kommunstyrelsen i dess funktioner. Hit hör att följa samhällsutvecklingen och ta de initiativ som är nödvändiga liksom att hålla uppsikt över nämnderna och de kommunägda bolagen.

Personalenheten ska leda kommunens samlade personalpolitik och stödja utvecklingen inom personalområdet och ha fokus på framtiden.
Katrineholms kommun är i en expansiv fas och har fokus på frågor kring attraktiv arbetsgivare, hälsofrämjande arbetsplats, hälsa, kompetensförsörjning samt rekrytering.




ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill vara med tillsammans med oss och utveckla hälsofrämjande arbetsplatser.

Din roll hos oss som personalkonsult blir utifrån en generalistroll med vana att arbeta både strategiskt och operativt mot chefer och ledare. Som personalkonsult är du ett stöd för chefer och ledare utifrån ett stödjande och konsultativt arbetssätt samt även utifrån en
controllerfunktion.

Det blir en bred roll i grunden men du kommer inledningsvis att särskilt arbeta med arbetsmiljö- och rehabiliteringsfrågor alternativt med rekryteringsfrågor och processer.

Den ena tjänsten som är inriktad mot arbetsmiljö- och rehabiliteringsfrågor kommer du tillsammans med fyra kollegor att ingå i ett arbetsmiljöteam där ni tillsammans utvecklar och driver kommunens övergripande frågor inom arbetsmiljö och rehabilitering.

Den andra tjänsten som är inriktad mot rekrytering är det område som står inför en större förändring för chefer och ledare. Delar av processen kommer att förflyttas till personalavdelningen där du är en del av processen. Tillsammans med kollegor utbildar du chefer och ledare i metoden kompetensbaserad rekrytering. Du kvalitetssäkrar processen och hantering av rekryteringens olika moment.

Inriktningen på befattningen kan komma att variera beroende på de krav/politiska uppdrag som organisationen/politiker ställer men det arbetsrättsliga området kommer att vara en viktig bas i arbetet. Rollen innebär också att emellanåt hålla i utbildningar inom personalområdet.




KVALIFIKATIONER
Din formella kompetens ligger inom HR och du har en PA-utbildning eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig samt bred arbetslivserfarenhet inom personalområdet. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbetsmiljö- och rehabiliteringsfrågor samt rekrytering och även kunskap och erfarenhet av kompetensbaserad rekrytering.

Vi söker dig som vill vara med och utveckla personalfrågorna i en kommun som lägger stor vikt vid att ha engagerade chefer och delaktiga medarbetare. Som person vill vi att du har ett stort intresse och engagemang för personalfrågor och tycker att det är roligt och intressant att arbeta med människor. Du har hög service- och ansvarskänsla, är resultatorienterad, strukturerad och har processledningsförmåga samtidigt som du är tydlig som person. Du har också förmågan att vara ödmjuk inför olika typer av människor samt lätt för att kommunicera och skapa relationer med medarbetare på olika organisatoriska nivåer. Att kunna arbeta självständigt och ha mod att driva olika frågor är också något vi värdesätter.

Vidare har du förståelse och intresse för arbetsrättsliga frågor och arbetsgivarrollen som helhet samt för utvecklings- och förändringsprocesser. Som person har du en inre trygghet, ett driv och du gillar att arbeta konsultativt.





ÖVRIGT
Urval och intervjuer sker fortlöpande och tillsätts under förutsättning att de beslut som krävs fattas. Tillsättning kan därför ske före sista ansökningsdag.

Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning.

I Katrineholms kommun är vi stolta över vårt arbete med genusmedveten styrning. Våra verksamheter ska leverera en service, en resursfördelning och ett bemötande på lika villkor för kvinnor och män, flickor och pojkar. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Katrineholms kommun tillämpar rökfri arbetstid inom hela organisationen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL).

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Ulrika Westerberg IT-chef

Lovisa Torlofson
0150-570 57
Vision nås via kommunens växel
0150-570 00
Maria Magnusson
(växel) 0150-570 00
Margareta Eklund
0150-570 61
Lönechef Cecilia Evermark
0150-570 55
Vision, Ove Nilsson
0150-570 62
Kanslichef stab, sekretariat, arkiv Gunnar Westermark
0150-570 23
Vision Ove Nilsson
0150-570 62
Redovisningschef Tillgänglig under v 32: Marita Asplund Håkansson
0150-570 42

Sammanfattning

Besöksadress

Djulögatan 41 64180 Katrineholm
None

Postadress

None
Katrineholm, 64180

Liknande jobb


HRBP

HRBP

22 november 2024

HR-partner

HR-partner

22 november 2024

HR Konsult

HR Konsult

21 november 2024

21 november 2024