OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 57 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.
I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.
Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!
Om Intraprenaden
Vi är en självständig enhet som består av tre gruppbostäder och en servicebostad, som är en kommunal verksamhet fast med en specifik överenskommelse som är godkänd av socialnämnden.
Det innebär bland annat att vi har möjligheten att jobba mer med utvecklande arbetsmetoder och kortare beslutsvägar. Du får veta mer om vår överenskommelse under anställningsintervjun.
Om jobbet
Som stödassistent kommer du jobba utifrån brukarnas individuella förutsättningar och förmågor för en trygg och meningsfull tillvaro. Du har ett förhållningssätt och bemötande som ger individuellt anpassat stöd så att brukarna kan leva ett självständigt vardagsliv. Det innebär att insatserna ska tillgodose den brukarnas psykiska, fysiska och sociala behov.
Du kommer att ingå i ett team med andra stödassistenter, stödpedagoger, verksamhetspedagog och chef för att kvalitetssäkra vår verksamhet. Arbetet kommer att vara dag, kväll, sovande jour samt varannan helg. Vi söker tre stödassistenter. Välkommen med din ansökan!
Arbetsuppgifter
Som stödassistent skall du ha ett reflekterande arbetssätt och förmågan att göra brukarnas vardag meningsfull. Exempel på arbetsuppgifter:
- Ge individuellt anpassat stöd i en trygg och stimulerande miljö utifrån varje persons enskilda behov.
- Ge stöd vid kontakter med daglig verksamhet, familj, vänner samt att uppmuntra till och stödja i fritidsaktiviteter.
- Utföra ADL och-, sjukvårdande arbetsuppgifter på delegation från sjuksköterska samt annan legitimerad personal.
- Ge stöttning vid städning, tvätt, inköp, matlagning och andra vardagliga sysslor.
- Dokumentera fortlöpande
Arbetet sker i nära samarbete med stödpedagoger, verksamhetspedagog, legitimerad personal och chef
Vem söker vi?
- Du är självgående och tar ansvar för din uppgift. Du strukturerar själv upp ditt arbetssätt och ditt arbete.
- Du är flexibel och har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du ser möjligheter i förändringar.
- Du arbetar bra med andra människor. Du relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Du lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt.
- Du är relationsskapande och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang.
Du har även en god empatisk förmåga. Vilket du visar genom att du har förmågan att sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation utan att du tar över den personens känslor.
Kravspecifikation
- Du har studerat vård- och omsorgsutbildning med inriktning funktionsnedsättning, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
- Du har kunskap om personer med intellektuell funktionsvariation och/eller andra psykiska funktionsvariationer.
- Du har kunskap om lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete som stödassistent och kunskap om neuropsykiatriska funktionsvariationer, missbruk, utåtagerande eller självskadebeteende. Det är även meriterande om du har B-körkort.
Övrigt
I den här rekryteringen lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet. Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag.
Villkor
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.
När du söker ett jobb i vår jobb-portal diarieförs din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir då en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingarna kan begäras ut av den som vill. Undantag är ansökningar från personer som har skyddad identitet. Om du av någon anledning inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system kontaktar du den person som anges vid kontakt i respektive annons.
För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.